fbpx Social Media Detox, avagy mikor van szükséged rá | Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Social Media Detox, avagy mikor van szükséged rá

2020. február 12. 14:43

A mai világban szinte alig bírjuk elhinni, ha valaki nem használ legalább egyfajta közösségi médiát.  Mostanra ezek a platformok elengedhetetlen részét képezik sok ember életének, legyen szó munkáról, kapcsolattartásról, önkifejezésről, szórakozásról vagy hírekről.  Azonban gyakran megesik, hogy a közösségi média elhatalmasodik a mindennapjainkon, ezáltal rossz hatással lesz ránk és a közvetlen környezetünkre.

Érezted valaha azt, hogy mások élete jobb és eseménydúsabb mikor az instagramon görgettél lefelé? Emlékszel arra az időre, amikor még nem érdekeltek a lájkok és a hozzászólások? Egyáltalán volt olyan időszak?

Gondolom veled is megtörtént, hogy rengeteg időt eltöltöttél egy-egy kép megszerkesztésével. Megtalálni a megfelelő filtert, a hozzá passzoló frappáns leírást, majd posztolni.  Ezeken a platformokon a merő tökéletességre törekszenek: a legújabb szettekben virító influencerek jól megkomponált háttérrel, perfekt sminkek, vacsora egy menő étteremben vagy akár sztorik egy újabb utazásról. Honnan lehet tudni, hogy egyáltalán igaz-e amit látunk?

Abba a csapdába esünk akarva-akaratlanul, hogy mások életét a sajátunkhoz hasonlítjuk.  Ezáltal a közösségi média felszínre hozhatja az úgynevezett versengő énünket, hogy reflektáljunk arra, amit látunk, és talán túl is tegyünk azon. Azonban súlyos következményei lehetnek a mentális egészségünkre, szomorúságot, depressziót vonhatnak maguk után, és a saját önbecsülésünket, énképünket is csorbíthatják.

Annak ellenére, hogy ezeknek a virtuális tereknek a fő célja az, hogy összeköttetésben legyünk más emberekkel, kutatások kimutatták, pont az ellentéte valósul meg. Elszigetelődést, magányt és az emberi kapcsolatok felszínessé válását okozhatja.

Viszont az Instagram egyik funkcióját nagyon hasznosnak tartom. Megmutatja, hogy az elmúlt héten átlagosan naponta mennyi időt töltöttél az alkalmazás használatával az adott eszközön. Napi emlékeztetőt is állíthatsz be, ha elszaladna veled a ló. Amikor először megnéztem a ”saját tevékenységeid” fül alatt, mégis hány percet pazarolok el, megdöbbentem. Észre se vettem, hogy így repül az idő közben. A kerek negyven perces átlagomat viszont sikeresen leredukáltam tízre, és próbálom is azon a szinten tartani.

Gondolj bele, mennyi minden mást csinálhattál volna a Facebook, Instagram és társai nézegetése helyett.  Ezek rendszeres és addiktív használata nemcsak az időkihasználtságot, hanem a produktivitást is jelentősen csökkenti. Sokkal demotiváltabbá és kevésbé érdeklődővé válunk. 

Állj meg egy pillanatra, és gondolkodj el rajta, hol tartasz most? Ha az az érzés fog el, hogy valamiről lemaradsz, miközben nem a telefonodat nyomogatod, akkor sürgősen mérsékelned kell a használatukkal eltöltött időt.  De hogyan is kezdd el?

Nem áltatok másokat, nekem is volt olyan időszakom, mikor beszippantott a social media. Első lépésként a Facebook applikációt távolítottam el a telefonomról, hiszen feleslegesnek tartottam. Viszont a fiókomat nem szüntettem meg, az üzenetek áramlása és az egyetemi kommunikáció végett.  Egyszerű a képlet, ha nincs a telefonodon az adott alkalmazás, véletlenül sem nyomsz rá unalmadban.  Igaz nehezebb úgy kivonni az életedből, ha a munkád erősen kapcsolódik bármelyik platformhoz, de ez ne legyen akadály. Nem kell rögtön törölni, kisebb lépésekben is elindulhatsz, csupán jelentkezz ki.  Elkezdeni a social media detoxot könnyű, viszont tartani nehezebb. Felesleges görgetés helyett találj új hobbit, sportolj, járj közösségi eseményekre, programokra, moziba, színházba, olvass! Kezdj el élni az órának, amit ezen megspórolsz!  Utána már nem mondhatod, hogy nincs időd.

Írta: Szélig Emília Panna