Szakadékokat áthidaló kezdeményezés: Sztoriból Jeles

2019. szeptember 30. 15:25

A Karunkon működő the CoRe lab kutatása segítette a Sztoriból JELES kampány indulását.

A SINOSZ (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) az Instagram és Facebook Stories-on keresztül értelmezi újra a jelnyelv használatát, hogy a siketek, nagyothallók és a hallók jobban érthessék egymást a közösségi médiában.

Ma Magyarországon több, mint 60 000 siket és nagyothalló ember él, közülük sokan 25 évnél fiatalabbak. Beilleszkedésüket gyakran nehezíti, hogy túlnyomó többségük  jelnyelven tudja magát sikeresen kifejezni. Azzal a jelnyelvvel, aminek a kifejezéseit a hallók általában nem ismerik, így ezek a fiatalok legtöbbször a saját közösségükre támaszkodnak. Ez a jelenség pedig a siket közösség elszeparálódását eredményezi nem csak a többségi társadalomban, de a közösségi média csatornákon is.

A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karon működő the CoRe lab kutatói által több, mint 200 siket és nagyothalló fiatal részvételével készített kutatásból kiderült, hogy ők is a halló kortársaikhoz hasonlóan használják a közösségi média csatornákat, elsősorban kapcsolattartásra és különböző tartalmak fogyasztására. Az eredmények azonban azt is mutatják, hogy bár a képi és szöveges tartalmak megkönnyítik számukra a használatot, sok tartalom, mint a véleményvezérek hangalapú videói is, számukra nem befogadhatóak, ezért  végül itt is egy zárt csoportot alkotnak, és túlnyomórészt inkább egymással kommunikálnak.

Ezt a szakadékot hivatott a SINOSZ gondozásában létrejött, Sztoriból JELES kampány áthidalni, azzal, hogy a közösségi csatornák adottságait kreatívan kihasználva lehetőséget teremt arra, hogy a  két csoport közelebb kerülhessen egymáshoz.

Szeptember 29-én, a Siketek Világnapján debütált a feat. és a Post For Rent közös munkájával készült Sztoriból JELES kampány, melynek keretében 100 db egyedi, Facebook és Instagram Stories-ba integrálható GIF sticker kerül fel a közösségi oldalakra, melyek a legnépszerűbb online kifejezéseket írják le a jelnyelv és felirat játékos kombinációjával. Ezek a GIF stickerek a siketek, nagyothallók és hallók számára egyaránt érthetőek, valamint elérhetőek a #sztoriboljeles keresőszó használatával.

A kezdeményezés célja az, hogy egy olyan, a szokásaikhoz illeszkedő, univerzális eszközt adjunk a fiatalok kezébe, melynek segítségével jobban megérthetik egymást, és amivel a közösségi média világában hidat képezhetünk közöttük. Így lehet a Sztoriból JELES kampány mostantól egy közös nyelv a közös történetükhöz.

Mi pedig büszkék vagyunk arra, hogy egy ilyen kezdeményezést támogathattunk kutatásunkkal! Reméljük, még sok hasonlóban lesz része a Pécsiközgázos közösségnek!

Kapcsolódó Híreink

2023-as publikációs jelentés

Megjelent a PTE Közgazdaságtudományi Kar 2023-as évre vonatkozó részletes kutatási jelentése, amely az alábbi linken..

Krekó Béla díj

A Gazdaságmodellezési Társaság (GMT) Elnöksége által 2000-ben alapított Krekó Béla díjat a gazdaságmodellezés területén..

Nemzeti Tehetség Program új pályázati felhívásai

Megjelentek a Nemzeti Tehetség Program új pályázati felhívásai!

FDSZ díjat adományoztak Karunk egy munkatársának

A Pécsi Tudományegyetem idén május 25-én tartotta meg hagyományos Pedagógusnapi és Díszoklevél-átadó Ünnepi Szenátusi..

IDÉN ELŐSZÖR ADTÁK ÁT A NEMZETKÖZIESÍTÉSI DÍJAKAT

Idén már negyedik alkalommal rendezte meg a Nemzetközi Igazgatóság a Nemzetközi Pikniket a Rektori Hivatalban.

Mikrotanúsítványt adó képzések, regionális impaktmérések és a tantervek átalakítása

Ebben a félévben is megtartottuk az Intézeti és Kari Tanácsadó Testületi üléseket, melyek keretében partnereinkkel..

Battyáni Réka Rektori Dicséretben részesült

Az idei évben Rektori Dícséretben részesült kolléganőnk, Battyáni Réka.

Arany Katedra díjat kapott a KTK oktatója

Újabb, jeles kitüntetésekkel díjazták Karunkat az ünnepi szenátusi ülésen.