A rendszer kialakításának és működtetésének főbb céljai
- A hallgatói közösség kialakulásának elősegítése.
- A hallgatók beilleszkedésének támogatása.
- A hallgatói és oktatói közösség személyesebb kapcsolatának támogatása.
- Segítség nyújtása a felsőoktatási életforma kialakításában.
- A hallgatók Karhoz való kötődésének, Pécsiközgázos identitás kialakítása.
A mentorrendszerben két típusú mentor segíti a hallgatókat, általános mentorok és szakmai mentorok
Általános mentorok
- A Kompetencia- és Tehetségfejlesztő Központ segít a hallgatók mellé olyan hallgatói, illetve oktatói mentort hallgatót találni, aki segít bevezetni az elsőéveseket az egyetemi lét sajátosságaiba.
- Az általános mentorok (elsősorban) elsőéves hallgatók kisebb létszámú (max. 20 fős) csoportját vezetik, támogatják.
Szakmai mentorok
- A rendszer ezen túl tapasztalt, képzett oktatói mentor segítséget is kínál. Tapasztalt oktatóink egy-egy adott szakterületen segítik a hallgatót az eligazodásban (pl. olvasmányok ajánlásával, konzultációkkal stb.)
- A szakmai mentorok továbbá bizonyos témakörök iránt érdeklődő hallgatókat gyűjtenek maguk köré és támogatják szakmai fejlődésüket egyéni vagy kiscsoportos formában.
- Egy-egy csoportot három-három képzett mentor támogat.
- A tanulmányi és karrier témákban elsősorban a tapasztaltabb, vezető és PhD –s oktatók; a közösségi léthez, beilleszkedéshez kapcsolódó kérdésekben felsőéves mentorhallgatók segítenek.
A mentorrendszer működése
- A csoportokat egy vezető, tapasztalt tanár vezeti, mellette egy PhD hallgató és egy MSc hallgató támogatja a hallgatókat.
- A mentorok az első két szemeszterben havonta legalább két alkalommal 45 percben találkoznak a hallgatókkal, (a helyszín kötetlen, tehát egy esti közös program is lehetséges).
- A foglalkozások formája kötetlen beszélgetés a mentorok által felvetett, de közösen elfogadott témában, a mentor irányításával (a javasolt témák listája lent olvasható).
- A mentorok csoportjaikat szükség esetén a teljes tanulmányi idő alatt segítik (7 szemeszter a BA-n).
- A mentorok tevékenységükkel támogatják hallgatóik tanulmányi előmenetelét, életútjának és karrierjének tervezését, a megfelelő támogatási forma megtalálásával.
- Figyelemmel kísérik a hallgatói portfólió és a közösségi aktivitás alakulását a pontgyűjtő füzet segítségével.
- Közösségi programok, szakestek szervezésében támogatást nyújtanak.
- Segítik a hallgatók Erasmusos tanulmányait az Erasmus központtal való kapcsolat támogatásával, pontos információadással.
- A csoportok működését egy féléves pontgyűjtő (tehetségpontok) verseny kiírásával ösztönözzük.
Javasolt témák a csoportfoglalkozások során:
- általános kompetenciák fejlesztése, illetve arra történő ösztönzés (pl. kommunikáció, prezentációs készségek, önérvényesítés, időmenedzsment, sport, egészség, csoportmunka, idegen nyelv, stresszkezelés stb.)
- attitűdök formálása (személyes és társadalmi felelősségvállalás, etikus lét,)
- kapcsolatok erősítése a céges világgal
- tanulástámogatás
- önismeret és karrierfejlesztés
A témák köre bővíthető, változtatható a hallgatói érdeklődés, igények vagy az adott helyzet szerint.
A mentorok munkáját háttéranyagokkal, a 2015 szeptemberében induló KTK Mentor Klub foglalkozásaival és ’tanácsadó’ kollégákkal segíti a TehetségPont illetve a Kar.
Jelenleg a következő tanácsadó kollégák állnak rendelkezésre, akik meghívhatók egy-egy foglalkozásra:
Molnár Márta – tanulmányi kérdések
dr. Mátyás Judit- nyelvtanulási és egyéb tanulás módszertani kérdések, Hageni német képzésünkkel kapcsolatos felvilágosítás
dr. Balogh Gábor - karrier tanácsadás
dr. Bányai Edit – coach, tréner
Hargitai Ildikó – coach, tréner