Ember a lét dzsungeleiben – félelmek, alkalmazkodás, fogyasztás
Utópia-e a tudatos fogyasztás elvárása?
Játék-e a fogyasztás a metaverzumban?
Reagál-e a marketing a fogyasztó félelmeire, szorongására?
Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
2022. november 10.
FELHÍVÁS
Napjainkban gyakran érezzük, hogy a döntések irányítása kikerült a kezünkből, hol a pandémia, hol a klímahelyzet, hol a közeli háború alakítja át terveinket, nem kevés szorongást okozva. A marketingirodalom nem igazán jeleníti meg a félelmeket, a negatív érzelmeket, sokkal jobban szeretjük a boldog, költeni képes és akaró embereket felidézni, vagy a semleges, tényközlő szerepet betölteni. A valóságot azonban nem lehet ideálokra cserélni.
Érdemes felidézni a Hankiss Elemér által már több, mint két évtizede vázolt dzsungeleket, amelyek nem támogatják az ember jelenlétét a Földön, éppen ezért ezekkel meg kell küzdeni az életben maradáshoz (Emberi kaland, 1999). A fizikai dzsungel a környezetünkből jövő, a biztonságunkat, kényelmünket veszélyeztető elemek összessége (lásd klímaválság, fenntarthatóság). A társadalmi dzsungel az egyes közösségeken belüli és a közösségek közötti konfliktusokat, egyenlőtlenségeket, veszélyeket jelenti (lásd szegénység, kirekesztés, háború, túlhatalmak). A lelki dzsungel a bennünk dúló harc, a bennünk munkálkodó jó és rossz összeütközéséből alakul ki, a gonosz legyőzésének szándékával (lásd értékkeresés, mentális problémák, kiégés). A metafizikai dzsungel a létkérdésekhez vezet el, az emberi lét értelméről, határairól, a szabadságról, a célokról való gondolkodás bizonytalan keretei miatti szorongással (lásd halál, robotok, mesterséges intelligencia, metaverzum).
A részvétel díjmentes, regisztráció mellett személyes és online módon is lehetséges. Örülünk, ha hallgatói csoportok is bekapcsolódnak a rendezvény követésébe.
Program
Helyszín
Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Pécs, Rákóczi u. 80. (bejárat a Vasvári Pál utca, a Légszeszgyár utca vagy a 48-as tér felől)
Dr. Halasy-Nagy József Aula
A szimpózium online is követhető az alábbi linkre kattintva.
9:00-10:00 | Érkezés, regisztráció |
10:00-10:10 |
Dr. Takács András, dékán, PTE Közgazdaságtudományi Kar Dr. Szűcs Krisztián, intézetigazgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet Köszöntő |
1. Marketing és fogyasztók Elnök: Dr. Szűcs Krisztián, intézetigazgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet |
|
10:10-10:25 |
Dr. Nagy Bálint, tanszékvezető, IBS Marketing és turizmus tanszék / The University of Buckingham Fogyasztói társadalomból megfigyelési kapitalizmus |
10:25-10:40 |
Dr. Neulinger Ágnes, kutató, PTE Marketing és Turizmus Intézet Kiváltság, szükségszerűség vagy egyik sem? A fogyasztói alkalmazkodás |
10:40-10:55 |
Dr. Hetesi Erzsébet, egyetemi tanár, SZTE Üzleti Tudományok Intézete Dr. Piller Gábor, digitális marketing szakember Biztos, hogy a digitalizáció lesz a „Megváltó”? |
10:55-11:15 | Vita |
11:15-11:30 |
Kántor Barbara, kulturális antropológus, Debreceni Egyetem / BTK HUMANDI / Modern Filozófia / doktorjelölt Mi a marketing szerepe a kríziskultúrában? Dilemmák a dzsungelharcban elcsigázott fogyasztó edukálásáról |
11:30-11:45 |
Dr. Kepe Nóra, óraadó, PPKE-BTK Szociológiai Intézet Önimádat a fogyasztás dzsungelében |
11:45-12:00 |
Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet A lefagyott kutató – avagy mit tudunk ma mondani a fogyasztók magatartásáról…. |
12:00-12:20 | Vita |
12:20-13:00 | Ebédszünet |
2. Közösségek – együtt és egyedül Elnök: Dr. Hetesi Erzsébet, egyetemi tanár, SZTE GTK |
|
13:00-13:15 |
Dr. Kiss Gabriella, egyetemi docens, BCE Döntéselmélet Tanszék A fenntartható életmód felé – a közösségek szerepének értelmezése |
13:15-13:30 |
Dr. Prónay Szabolcs, egyetemi docens, SZTE Üzleti Tudományok Intézete „Elvegyültem és kiváltam”, avagy az online közösségek befolyása a fogyasztói értékítéletekre |
13:30-13:45 |
Dr. Árkovits Amaryl, pszichiáter, pszichoterapeuta Túlélőkalauz híján… ember a lét dzsungeleiben |
13:45-14:00 |
Csikós Dóra - mentálhigiénés szakember, mediátor, a Magyar Hospice Alapítvány Életvégi Tervezés Program vezetője Tervezhető-e a halál és a gyász? Segíti-e a halál tabujának oldását a fogyasztói szemlélet? |
14:00-14:20 | Vita |
14:20-14:35 | Kávészünet |
3. Értékek, elvek Elnök: Dr. Neulinger Ágnes, kutató, PTE Marketing és Turizmus Intézet |
|
14:35-14:50 |
Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet Érték-e még a kultúra? A kultúrafogyasztás elhúzódó és aktuális jelenségei |
14:50-15:05 |
Dr. Novák Pál, egyetemi tanársegéd, PTE Egészségtudományi Kar PhD hallgató, PTE Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskola Az etika digitális lemészárlása |
15:05-15:20 |
Honti Tamás, tudományos segédmunkatárs, SZTE Üzleti Tudományok Intézete A politikai termékek és a választói magatartás kapcsolata a 2022-es országgyűlési választáson |
15:20-15:40 | Vita |
15:40-16:00 |
Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet Összefoglalás, záró gondolatok |
A rendezvény a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének és az MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Marketingtudományi Albizottságának közös szervezése.
A szimpózium szervezőbizottságának tagjai
Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Jakopánecz Eszter, egyetemi adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Csóka László, egyetemi adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Bálint Alexandra, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Branauer Zsófia, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Vereckei-Poór Bence, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Törőcsik Mária
a szervezőbizottság nevében
PTE Közgazdaságtudományi Kar
Marketing és Turizmus Intézet
https://ktk.pte.hu/hu/tudomany/tudomanyos-rendezvenyek/fogyasztas-interdiszciplinaris-szimpozium
Vitairatok gyűjteménye
VII. FOGYASZTÁS INTERDISZCIPLINÁRIS SZIMPÓZIUM VITAIRATOK GYŰJTEMÉNYE