2022 - VII. Fogyasztás Interdiszciplináris Szimpózium

Ember a lét dzsungeleiben – félelmek, alkalmazkodás, fogyasztás 

Utópia-e a tudatos fogyasztás elvárása? 

Játék-e a fogyasztás a metaverzumban? 

Reagál-e a marketing a fogyasztó félelmeire, szorongására? 

 

Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar 

2022. november 10. 

 

FELHÍVÁS 

Napjainkban gyakran érezzük, hogy a döntések irányítása kikerült a kezünkből, hol a pandémia, hol a klímahelyzet, hol a közeli háború alakítja át terveinket, nem kevés szorongást okozva. A marketingirodalom nem igazán jeleníti meg a félelmeket, a negatív érzelmeket, sokkal jobban szeretjük a boldog, költeni képes és akaró embereket felidézni, vagy a semleges, tényközlő szerepet betölteni. A valóságot azonban nem lehet ideálokra cserélni. 

Érdemes felidézni a Hankiss Elemér által már több, mint két évtizede vázolt dzsungeleket, amelyek nem támogatják az ember jelenlétét a Földön, éppen ezért ezekkel meg kell küzdeni az életben maradáshoz (Emberi kaland, 1999). A fizikai dzsungel a környezetünkből jövő, a biztonságunkat, kényelmünket veszélyeztető elemek összessége (lásd klímaválság, fenntarthatóság). A társadalmi dzsungel az egyes közösségeken belüli és a közösségek közötti konfliktusokat, egyenlőtlenségeket, veszélyeket jelenti (lásd szegénység, kirekesztés, háború, túlhatalmak). A lelki dzsungel a bennünk dúló harc, a bennünk munkálkodó jó és rossz összeütközéséből alakul ki, a gonosz legyőzésének szándékával (lásd értékkeresés, mentális problémák, kiégés). A metafizikai dzsungel a létkérdésekhez vezet el, az emberi lét értelméről, határairól, a szabadságról, a célokról való gondolkodás bizonytalan keretei miatti szorongással (lásd halál, robotok, mesterséges intelligencia, metaverzum).  

Regisztráció

A részvétel díjmentes, regisztráció mellett személyes és online módon is lehetséges. Örülünk, ha hallgatói csoportok is bekapcsolódnak a rendezvény követésébe. 

Program

Helyszín

Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Pécs, Rákóczi u. 80. (bejárat a Vasvári Pál utca, a Légszeszgyár utca vagy a 48-as tér felől)

Dr. Halasy-Nagy József Aula

A szimpózium online is követhető az alábbi linkre kattintva.

 

9:00-10:00 Érkezés, regisztráció
10:00-10:10

Dr. Takács András, dékán, PTE Közgazdaságtudományi Kar

Dr. Szűcs Krisztián, intézetigazgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Köszöntő

 

1. Marketing és fogyasztók

Elnök: Dr. Szűcs Krisztián, intézetigazgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

10:10-10:25

Dr. Nagy Bálint, tanszékvezető, IBS Marketing és turizmus tanszék / The University of Buckingham

Fogyasztói társadalomból megfigyelési kapitalizmus

10:25-10:40

Dr. Neulinger Ágnes, kutató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Kiváltság, szükségszerűség vagy egyik sem? A fogyasztói alkalmazkodás
10:40-10:55

Dr. Hetesi Erzsébet, egyetemi tanár, SZTE Üzleti Tudományok Intézete

Dr. Piller Gábor, digitális marketing szakember

Biztos, hogy a digitalizáció lesz a „Megváltó”?

10:55-11:15 Vita
11:15-11:30

Kántor Barbara, kulturális antropológus, Debreceni Egyetem / BTK HUMANDI / Modern Filozófia / doktorjelölt

Mi a marketing szerepe a kríziskultúrában? Dilemmák a dzsungelharcban elcsigázott fogyasztó edukálásáról

11:30-11:45

Dr. Kepe Nóra, óraadó, PPKE-BTK Szociológiai Intézet

Önimádat a fogyasztás dzsungelében

11:45-12:00

Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet

A lefagyott kutató – avagy mit tudunk ma mondani a fogyasztók magatartásáról….

12:00-12:20 Vita
12:20-13:00 Ebédszünet
 

2. Közösségek – együtt és egyedül

Elnök: Dr. Hetesi Erzsébet, egyetemi tanár, SZTE GTK

13:00-13:15

Dr. Kiss Gabriella, egyetemi docens, BCE Döntéselmélet Tanszék

A fenntartható életmód felé – a közösségek szerepének értelmezése

13:15-13:30

Dr. Prónay Szabolcs, egyetemi docens, SZTE Üzleti Tudományok Intézete

„Elvegyültem és kiváltam”, avagy az online közösségek befolyása a fogyasztói értékítéletekre

13:30-13:45

Dr. Árkovits Amaryl, pszichiáter, pszichoterapeuta

Túlélőkalauz híján… ember a lét dzsungeleiben

13:45-14:00

Csikós Dóra - mentálhigiénés szakember, mediátor, a Magyar Hospice Alapítvány Életvégi Tervezés Program vezetője

Tervezhető-e a halál és a gyász? Segíti-e a halál tabujának oldását a fogyasztói szemlélet?

14:00-14:20 Vita
14:20-14:35 Kávészünet
 

3. Értékek, elvek

Elnök: Dr. Neulinger Ágnes, kutató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

14:35-14:50

Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Érték-e még a kultúra? A kultúrafogyasztás elhúzódó és aktuális jelenségei

14:50-15:05

Dr. Novák Pál, egyetemi tanársegéd, PTE Egészségtudományi Kar

PhD hallgató, PTE Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskola

Az etika digitális lemészárlása

15:05-15:20

Honti Tamás, tudományos segédmunkatárs, SZTE Üzleti Tudományok Intézete

A politikai termékek és a választói magatartás kapcsolata a 2022-es országgyűlési választáson

15:20-15:40 Vita
15:40-16:00

Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Összefoglalás, záró gondolatok

 

A rendezvény a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének és az MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Marketingtudományi Albizottságának közös szervezése. 

 

A szimpózium szervezőbizottságának tagjai

Dr. Törőcsik Mária, egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Dr. Jakopánecz Eszter, egyetemi adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Dr. Csóka László, egyetemi adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Bálint Alexandra, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Branauer Zsófia, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

Vereckei-Poór Bence, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet

 

Dr. Törőcsik Mária 

a szervezőbizottság nevében 

 

PTE Közgazdaságtudományi Kar  

Marketing és Turizmus Intézet 

https://ktk.pte.hu/hu/tudomany/tudomanyos-rendezvenyek/fogyasztas-interdiszciplinaris-szimpozium  

 

Vitairatok gyűjteménye

VII. FOGYASZTÁS INTERDISZCIPLINÁRIS SZIMPÓZIUM VITAIRATOK GYŰJTEMÉNYE