2024. április 29-én Andor Katával, az IKEA Insight menedzserével beszélgettünk a Corporate Talk keretein belül.
A beszélgetés elején megismertük karrierútját, azaz azt, hogy hogyan is lett geográfusból insight menedzser. Talán azt gondolná az ember, hogy a kettő szakmának semmi köze egymáshoz, azonban hamar kiderült, hogy sok esetben tudja hasznosítani a geográfus tudását munkája során.
A fogyasztói magatartás változik
Az, hogy három országért felelős (Magyarország, Csehország és Szlovákia) sok kihívást jelent, hiszen ismernie kell az adott ország adottságait, fogyasztóit, sajátosságait. Ehhez természetesen elkerülhetetlenek a kutatások, főleg a jelenlegi válságos időszakban, amely a lakberendezés piacát is megrengette és a fogyasztók magatartása is folyamatosan változik. És nem elég, hogy folyamatosan változik, hanem az is nagyon fontos, hogy a három ország fogyasztói teljesen máshogy reagálnak egy-egy új gazdasági szituációra. Például, míg a csehek számára a válság és infláció beköszöntével a racionális döntés az volt, hogy elhalasszák a vásárlást úgy a magyarok teljesen máshogy gondolkodtak: ők inkább a „vedd meg ma, mert holnap drágább lesz” elv szerint cselekedtek.
A beszélgetés során szó esett arról is, hogy az IKEA hogyan integrálja az adatvezérelt megközelítést a munkafolyamatokba, és milyen fontos szerepet játszanak az adatok az üzleti döntéshozatalban.
Az IKEA piaci pozíciója
Az IKEA piaci pozíciójáról és versenytársairól is diskuráltunk. Az árképzés mellett természetesen szó esett a cégek marketingtevékenységéről is, melyben az IKEA leginkább az élményt helyezi előtérbe. Ahogy a legtöbb területen, a kommunikáció területén is nagyon fontosak a kutatások, például egy-egy reklámanyagot különböző módszertannal, akár szemkamerával is mérnek annak érdekében, hogy biztosak legyenek abban, hogy mind a három ország fogyasztói megfelelően értelmezik azt, így már a kampány kezdete előtt kiderül, ha szükség van változtatásra.
Természetesen, ha az IKEA-ról van szó, akkor nem mehetünk el szó nélkül az étterem mellett, ami igazán egyedi a lakberendezési üzletek piacán. Az éttermek fontossága több szempontból is kiemelkedő. Egyrészt a magyarok számára az "Ikeázás" valóságos szabadidős tevékenység, gyakran egész családok töltenek el akár egész délelőttöt, így az étterem egy fontos állomás lehet. Azonban az étterem megléte egy teljesen másik célcsoportot is megszólít: azok, akik nem feltétlenül érdekeltek a lakberendezés piacán, de valamely IKEA áruház közelében dolgoznak, gyakran ebédelnek az áruház éttermében.
Ez a Corporate Talk is rámutatott arra, hogy az adatoknak, valamint a célzott információgyűjtésnek milyen fontos szerepe van egy cég működése során, és milyen helyzetekben segítheti a döntéshozók mindennapjait... Köszönjük Kata!