A fiatal generációk vezetővé formálása nemcsak lehetőség, hanem stratégiai fontosságú feladat a szervezetek és társadalmak jövője szempontjából. Ugyanakkor a vezetésre való felkészítés több szempontból is összetett kihívás elé állítja a fejlesztő szakembereket, oktatókat, mentorokat és a fiatalokat magukat is.
Az alábbiakban áttekintjük a fiatalok vezetővé válásának kihívásait, a fejlesztési lehetőségeket, valamint bemutatjuk a Lego® Serious Play® módszer nyújtotta lehetőséget ebben a folyamatban.
Hogyan lehet felkészülni a vezetői szerepre? Érdemes-e ezzel a kérdéssel már az iskolapadban foglalkozni?
Először is nézzük meg, hogy milyen kihívások jelentkeznek a fiatal, leendő vezetők fejlesztése terén.
1. Tapasztalat hiánya vs. gyors elvárások
A mai fiatalok – különösen a Z generáció tagjai – gyakran már pályakezdőként is vezetői ambícióval lépnek be a munka világába. Ugyanakkor az önreflexióhoz, mások vezetéséhez és a stratégiai gondolkodáshoz szükséges mélyebb tapasztalat még sokszor hiányzik.
2. Önreflexió, önismeret
Az eredményes vezetés elsősorban nem pozíció, hanem emberi kapcsolódásra való képesség kérdése. A fiataloknak többnyire még nem volt lehetőségük visszajelzések alapján dolgozni saját vezetői működésükön. Életkoruknak és ebből fakadóan tapasztalatok hiányának köszönhetően a vezetői fejlődéshez szükséges önreflexiós képességük, emberekkel való együttműködéshez szükséges tudatos kommunikációjuk, stresszkezelésük természetes módon fejlesztésre szorul.
3. Digitális világ – személyes készségek visszaszorulása
A digitális környezetben felnőtt fiatalok gyakran kiválóan boldogulnak az online kommunikációval, de kihívást jelenthet számukra az élő, érzelmi töltetű, személyes vezetői jelenlét megteremtése. A konfliktuskezelés, a meggyőzés, a hatásgyakorlás vagy akár az inspiráló fellépés tanulható, ugyanakkor még középiskolában sem tanított készségek. A fiatal vezetőknek gyakran nehézséget okoz a generációs különbségek áthidalása és a tapasztaltabb kollégákkal való együttműködés (Ozolina et al., 2024).
4. Külső elvárások és belső bizonytalanságok
A fiatal vezetői szerepvállalás egyik legnagyobb akadálya az önbizalomhiány. Sokan nem érzik magukat “elég jónak” ahhoz, hogy vezessenek másokat – különösen, ha a korukból adódóan idősebb kollégákat is kellene irányítaniuk.
5. Gyors sikerre való igény – hosszú távú fejlődés helyett
A fiatalok gyakran azonnali visszacsatolást, gyors fejlődést és eredményeket várnak. A vezetés azonban egy élethosszig tartó tanulási folyamat, ahol a kudarcokból legalább annyi érték fakad, mint a sikerekből. A fejlődésben kulcs az önreflexió, türelem, a tudatos építkezés és a mentorált támogatás.
Fontos, hogy a fiatalok teret és támogatást kapjanak saját vezetői identitásuk kialakítására. A fiatalok vezetővé válásának támogatása tehát tudatos, rendszeres és bizalomra épülő fejlesztési folyamat, amely egyszerre igényel gyakorlati terepet, önreflexiót, személyes példát és inspiráló eszközöket. A fejlesztési eszközök széles tárháza áll rendelkezésre (tréning, coaching, workshop, shadowing stb.), ugyanakkor a felsőoktatás keretei között korlátozott a valós helyezetek megteremtésének és szimulációjának lehetősége.
Felmerül a kérdés, hogy tud-e készülni egy fiatal a vezetői szerepre valós helyzetek megélése nélkül? Hogyan tudja eldönteni valaki szakmai pályafutása elején, hogy alkalmas-e vezetőnek, érdemes-e erre tudatosan készülnie?
Válaszom felsőoktatási tapasztalatom szerint: igen, van lehetőség tudatosan felkészülni erre a szerepre. Fontos, hogy a vezetés elmélete mellett lehetőséget adjunk a hallgatóknak, hogy minél több szimulációs helyzetben kipróbálhassák magukat, hogy támogassuk őket önismeretük fejlesztésében, hogy felelős és tudatos vezetőkké válhassanak.
A blogbejegyzés második részében a vezetői szerepre való felkészülésről olvashatnak.
Forrás:
Ozolina, J., Saitere, S., Gaile-Sarkane E. (2024): Bridging Generational Gaps: Reducing Conflict and Enhancing Collaboration in the Workplace. Proceedings of the 28th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (WMSCI 2024)
Írta: Dr. Bányai Edit egyetemi docens