A blogbejegyzés első része a fiatalok vezetővé válásának kihívásait vette sorra. A folytatásban a felkészülés lehetőségeiről lesz szó, arról, hogy mit tehetnek azok a fiatalok, akik tudatosan készülnek erre szerepre, illetve azok, akik végzettségüknél, szakmájuknál fogva nagy valószínűséggel minimum középvezetői szintre eljutnak.
„Ha vezetni szeretnél, az időd legalább 40%-át szenteld önmagad vezetésének.”
Dee Hock, a Visa alapítójának fenti gondolata megfontolandó; az a fiatal, aki tudatosan éli az életét és rendelkezik az önvezetés képességével, valószínű nagyobb eséllyel és gyorsabban válik eredményes vezetővé. Az önvezetés (self-leadership) azt jelenti, hogy az egyén képes önmagát motiválni, célokat kitűzni és elérni, valamint felelősséget vállalni saját fejlődéséért. A belső vezetés magában foglalja az önismeret, az érzelmi intelligencia és az értékekkel összhangban lévő döntések meghozatalának képességének fejlesztését. Az önvezetés fejlesztése már a tanulmányok alatt elkezdhető, és hosszú távon megtérülő befektetésnek minősül, hiszen kutatások igazolják, hogy az önvezetés fejlesztése növeli a kognitív teljesítményt, a munkával való elégedettséget és pozitívabb hozzáállást eredményez (Neck & Manz, 1996).
Hogyan fejleszthetők az önvezetési kompetenciáik?
Smith (2000) a R.E.A.L. belső vezetői modellt vezeti be, hogy bemutassa az önvezetés területén a kompetenciafejlesztés folyamatát, mely négy lépésből áll.
R – Recognizing yourself – Önmagad megismerése
E – Exploring your mindset – A gondolkodásmódod feltérképezése
A – Actualizing your change progress – A változási folyamatod megvalósítása
L – Leading yourself where you want and leading others – Önmagad vezetése a céljaid felé, és mások vezetése
Minden alkalmat érdemes megragadni az önismeret, önreflexió, a cselekvő és változtatási képesség fejlesztésére, legyen az passzív módon befogadható tudásszerzés (olvasás, podcast, videók, filmek), társas helyzetekben való aktív részvétel (bármilyen játék, tréningek, workshopok), egyéni vagy csoportos folyamatban támogató kísérés (coach, pszichológus).
Vezetői kompetenciák és az önvezetés képességének modellezése 3D-ben
A PTE KTK KarrierPont sokszínű program kínálatával támogatja a hallgatókat önismeretük és kompetenciáik fejlesztésében. A Központ szervezéseben már több alkalommal szerveztünk hallgatóknak Lego® Serious Play® (LSP) módszerre épülő workshopot, önvezetés, vezetői kompetenciák témakörében. A LSP egy innovatív, kézzelfogható módszer, amely elősegíti a kreatív gondolkodást, a problémamegoldást és a csapatmunkát. A módszer során a résztvevők Lego kockákkal építik meg gondolataikat, ötleteiket, ami elősegíti a mélyebb megértést és a hatékonyabb kommunikációt. A workshop lehetőséget ad a fiataloknak, hogy játékos, mégis mély eszközökkel jelenítsék meg saját vezetői víziójukat, kihívásaikat, és megtanuljanak felelősséggel, együttműködésben gondolkodni.
A workhop során olyan kérdéseket járunk körül, melyek a hallgatók jövőképét, célkitűzését, a célok elérésének módjait, kihívásait, saját erősségüket, az önvezetés meglevő kompetenciáit, a vezetésről alkotott pozitív és negatív elképzeléseseket, a vezetői szerep mibenlétét, és az arra való felkészülés lehetséges lépéseit tárják fel. A résztvevő hallgatók számukra is új felismeréseket hozó, saját működésmódjukat tükröző Lego modelleket építenek, megosztják egymással a modellek mögötti gondolatokat és érzéseket, miközben egymás megoldásaiból, gondolataiból inspirálódnak és tanulnak. Kiderülhet, hogy aki eddig nem tudta elképzelni, hogy vezető legyen, már rendelkezik a vezetéshez szükséges alapvető kompetenciákkal, és korábbi tévhitek tartották eddig távol a vezetővé válás gondolatától. Ez az innovatív módszer hozzásegíti a hallgatókat saját vezetői stílusuk és értékeik felfedezéséhez, fejlesztendő kompetenciáik meghatározásához.
Összegzés
A fiatalok vezetői szerepre való felkészítése komplex feladat, mely több kihívással is jár. A vezetővé válás folyamatát nehezíti a tapasztalat hiánya, ebből fakadóan az önismeret és önreflexió alacsonyabb szintje, a digitális világ személyes készségekre gyakorolt hatása. További nehézséget jelent az önbizalomhiány, valamint a generációs különbségek áthidalása a tapasztaltabb kollégákkal való együttműködés során. Ugyanakkor a fiatalok kreativitása, rugalmassága, nyitottsága és gyors probléma megoldása támogatja ezt a folyamatot.
Bíztatunk minden, vezetői szerepre készülő fiatalt, ragadjanak meg minden lehetőséget, mely önismeretük, önvezetőképességük fejlesztését támogatja.
Források
Great leadership starts with self-leadership | Lars Sudmann | TEDxUCLouvain https://www.youtube.com/watch?v=vlpKyLklDDY&t=448s
Neck, C.P., Manz, C. C. (1996): Thought self‐leadership: The impact of mental strategies training on employee cognition, behavior, and affect. Journal of organizational behavior. Wiley Online Library
Smith, S. (2000): Inner leadership: Realize your self-leading potential. London: Nicholas Brealey.
Írta: Dr. Bányai Edit egyetemi docens