
Rólunk
A PTE KTK Vezetés- és Szervezéstudományi Intézete a 2010-es évek közepétől tudatosan fejlesztette alkalmazotti állományának kutatási tevékenységét az alulról jövő kezdeményezések felkarolásával. Ezidáig, a kutatások a VSZI neve mellett szereplő témamegjelöléssel identifikáltuk a munkáinkat, ám a már megalakult a VSZI tagjaiból álló Flow Menedzsment Kutatócsoport (továbbiakban: FLOW), mely Csíkszentmihályi Mihály magyar származású, világhírű tudós, örömteli, élményszerű alkotóállapot elméletéről kapta a nevét.
A FLOW célul tűzte ki a menedzsment tudományok területén a 21. század elején aktuális vezetéselméleti témáinak empirikus alapokon nyugvó kutatását, főként felsőoktatás fókusszal.

Szervezeti Kultúra Kutatás
A hazai felsőoktatás radikális változásokon ment keresztül az elmúlt tíz évben. Ennek legújabb állomása a modellváltás volt, melynek egyik fő kihívása, hogy az alapítványi működési formát választó intézmények – így a PTE is – milyen, belsőleg széleskörben elfogadott fejlesztési stratégia mentén képzelik el a jövőjüket. Az új működési modell kialakításához szükség van a „sok karú” tudományegyetemeken dolgozók értékrendszerének felmérésére és a stratégiai célok eléréséhez illeszkedő szervezeti kultúra tudatos formálására, mely segíti a reformok megértését, a célok iránt való elköteleződést, és az egységes támogatást az egyetem mindenkori vezetői és döntéshozói számára.
A PTE Rektori vezetésének felkérésére a PTE Közgazdaságtudományi Karának FLOW Menedzsment Kutatócsoportja azt a feladatot kapta, hogy a PTE szervezeti stratégiájának kialakításával kapcsolatban tárja fel Egyetemünk főállású oktatói, kutatói és tanári körében, hogyan vélekednek a PTE jelenleg észlelt szervezeti kultúrájáról. A kapott eredmények tudatában a jövőben az Egyetem vezetése tudatos szervezeti kultúraformálási tevékenységet kíván folytatni az átalakuló felsőoktatási szervezeti és működési környezetben.
A felmérés online módon történik, tervezetten 2023. október 23-ai héten kezdődik és 2023. november 13-ai héten zárul le. Az elemzésen alapuló kutatási tanulmányt 2023. december közepéig készítjük el.
Karriertervek és munkáltatói elvárások - PTE KTK – Körber közös kutatási projektje
A kutatás a PTE KTK VSZI kutató csapata és a Körber Hungária Kft. közös együttműködésében valósul meg. A kutatási operatív feladatait a PTE KTK VSZI kutató csapata hatja végre, majd az eredményekről beszámol a Körber Hungária Kft. számára.
A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara a Körber Hungáriával történő stratégiai együttműködésben kutatást végez azzal a céllal, hogy megismerje a hallgatók véleményét a munkavállalással és specifikusan a feldolgozóipari szektorral kapcsolatosan.
Az eredményeket a Körber Hungária Kft. a feldolgozóipari szektorban adott feltételek javítására használja fel, míg a PTE-KTK a képzésfejlesztésbe és a hallgatói szolgáltatásfejlesztésbe építi be.
Covid-kutatás
A felsőoktatás tavaszi átállása kapcsán a digitális s nem jelenléti oktatási formák, valamint a távmunka jelenlegi helyzetét és jövőbeli elképzeléseit vizsgálja online kérdőíves felmérések keretében.
Célunk, hogy visszajelzést adjunk a jelenlegi helyzetről, vállalati megoldásokról, amely alapján javaslatokat tudunk megfogalmazni a jövőre nézve, továbbá, hogy tudásunkkal segítsük a gazdaság szereplőit. Tudjuk, hogy ebben a helyzetben a munkavállalók motiválása, a jól összeszokott csapat összetartása kihívás elé állítja a vállalatokat, hiszen a megváltozott körülmények, a home office/otthoni munkavégzés eddig nem látott nehézségeket, problémákat szülhetnek, amelyek kihívást jelentenek mind a munkavállalók, mind a munkaadók részéről. Az, hogy a megváltozott működésmódban is hatékony és eredményes tudjon maradni egy csapat, és hogy a munkafolyamatok is gördülékenyen haladjanak, kulcsfontosságú lehet sok cég életében, túlélésében.
CRANET Kutatás
A 2020-as év a Cranet életében is alapvető változást hozott, amennyiben a személyes találkozó helyett a júniusi bergeni (Norvégia) találkozó már az online térben zajlott. Erre a sorsra jutott a Budapest-Gödöllő-Pécs kooperációban szervezett második magyarországi Cranet Meeting is. A találkozó a vendéglátók (a Szent István Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem) Cranettel való együttműködési területeit villantották fel.
Supporting mental health in organisations: developing future business leaders
A COVID-19 világjárvány súlyosan érintette a társadalmak jólétét, és sürgős intézkedéseket igényelt a költséghatékonyság javítása érdekében. A projekt célja egy olyan képzés kidolgozása, mellyel felvértezik az üzleti szféra vezetőit a mentális egészségre való reagáláshoz szükséges készségekkel és attitűdökkel.
Szakmai vezető és kapcsolattartó a KTK részéről: Szabó-Bálint Brigitta (balintb [at] ktk.pte.hu)
Tagok: Balogh Gábor, Potó Judit, Sipos Norbert, Szécskainé Németh Julianna, Venczel-Szakó Tímea
A jövő vezetői és bizalom
Kiindulópontok
- Napjaink szélsőségesen bizonytalan és kiszámíthatatlan környezetében az egyik legfontosabb vezetői tulajdonságának a bizalom kezelésének képességét tartják. Azt a bizalmat, amit a vezetők követőik körében képesek kialakítani. Emiatt több kutatás zajlott a témában arról, hogy melyek azok a főbb tényezők, amelyek a vezetők iránti bizalom, elfogadás légkörét alakítják. A bizalomnak (különböző szinteken, pl. személyes, szervezeti) jelentős gazdasági értéke van.
- A felsőoktatási hallgatók közül sokan készülnek rá, hogy vezetők lesznek. A felsőoktatás képzési céljai között egyre hangsúlyosabban jelenik meg, hogy a jövő vezetőit minél sokrétűbben felkészítse, hogy a stabil elméleti alapok mellett olyan gyakorlatban alkalmazható tudásanyagot kapjanak, amelyre a további egyéni és céges vezetői képesség- és készségfejlesztések ráépülhetnek. Az új kompetenciák, módszerek beépítése a felsőoktatási képzésekbe, ezáltal a felsőoktatásban tanuló hallgatók hatékony és eredményes felkészítése a leendő vezetői szerepre.
A kutatási program főbb kérdései:
- A mai változó világban milyen kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy jövő, fiatal vezetői bizalmat tudjanak építeni?
- Továbbá a felsőoktatás hogyan, milyen módszerekkel tudja a legeredményesebben támogatni a hallgatók vezetői szerepre való felkészítését, fejlesztését?
További részletek Megjelent publikációk
A kutatási program szakmai vezetője és kapcsolattartó a KTK részéről: Kuráth Gabriella (kurath.gabriella [at] ktk.pte.hu)