Újdonságok a kiskereskedelemben: Feltörekvő globális koncepciók

2022. április 8. 12:00

A digitalizáció széles-körű elterjedésének, és a koronavírus megjelenésének köszönhetően az online vásárlások száma jelentősen megugrott az elmúlt két év folyamán, azt azonban lényeges kiemelni, hogy az e-kereskedelem térnyerése nem feltétlen csökkentette a fizikai kereskedelem jelentőségét.

A fogyasztók számára továbbra is kulcsfontosságú, hogy az üzletekben is lehetőségük nyíljon vásárolni, láthassák, megfoghassák vagy akár tesztelhessék a termékeket. Ugyanakkor annak érdekében, hogy teljesen ne tűnjön el a fizikai érintkezés a vásárlások terén, a kiskereskedőknek új, magasabb szintű bolti élményeket szükséges nyújtaniuk.

Ezen innovációkat szolgáló koncepciók megalkotására összpontosít már több márka.

 

Feltörekvő globális koncepciók

Adidas

Az Adidas közel 1500 négyzetméteres üzletében az intelligens próbafülkék és prémium szolgáltatások igénybevétele mellett, akár exkluzív jógaórán is részt vehetnek az érdeklődők. Ez a koncepció lehetővé teszi a márka számára a kapcsolódást a vásárlókhoz, több bolti és digitális kapcsolattartási ponton keresztül.

 

IKEA

Az IKEA újranyitotta egy újonnan felújított sanghaji üzletét, hogy tesztelje azt, egy úgynevezett, Home Experience of Tomorrow formátumban.

Az üzlet, a bemutatótermek mellett, színházi jellegű berendezésekkel is felszerelt közösségi tér, mely a vásárlók társasági életteréül vagy kikapcsolódásának otthonául szolgál, emellett étterem is egyben. Ezt a koncepciót úgy alakították ki, hogy elősegítse a közösségi érzést, összekapcsolja az ügyfeleket helyszíni workshopok, tudásmegosztás és szórakoztatás segítségével.

 

Online vásárlás

Az online vásárlók, vásárlási úttal kapcsolatos elvárásai növekvő tendenciát mutatnak, így ez rákényszeríti a vállalatokat- digitális stratégiájuk átgondolására. Ebből kifolyólag kiéleződni látszik a cégek közötti verseny, mely a virtuális technológiák minden eddiginél nagyobb ütemben való fejlődését eredményezi, lásd AR és VR technológiák. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók jobban megismerhessék a márkákat, így erősítve a beléjük vetett bizalmat.

 

CU

A dél-koreai CU márka digitális boltot nyitott Ázsia legnagyobb metaverzum platformján, a ZEPETO-n. A játékosok az online felület segítségével részt vehetnek virtuális eseményeken vagy vásárolhatnak adott termékeket, pl. snackeket, a ZEPETO digitális valutájával kifizetve azt. A virtuális CU áruházban koncert-színpad is van, amely a felhasználókat társasági kapcsolatok kiépítésére ösztönzi.

 

Warby Parker

A Warby Parker üzletei arról ismertek, hogy megzavarták a túlnyomórészt bolti alapú, optikai termékek csatornáját az Egyesült Államokban. E-kereskedelmi modelljükkel létrehoztak egy új, Virtual Vision Test alkalmazást, mely lehetővé teszi a felhasználók számára szemvizsgálatuk elvégzését, szemüvegük megújítását, vagy akár kontaktlencse receptjeik felírását,- telefonjukon keresztül.

 

Zalando

A Zalando egy berlini székhelyű e-kereskedelmi kiskereskedő, aki digitális marketing kampányt indított egy új, utcai ruhakollekcióhoz, a Street It All-hoz.

A Google Street View segítségével a fogyasztók megvásárolhatják ruházati gyűjteményük legújabb darabjait a Zalando honlapján, miközben felfedezhetik Barcelona, Madrid, Málaga vagy akár Valencia virtuális utcáit. Ez az interaktív platform lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy beszerezzék a közösségi oldalak által modellezett termékeket, a Google Street View segítségével.

 

Társadalmi és környezeti felelősségvállalás

Friss felmérések támasztják alá, hogy a vásárlási döntések során a társadalmi és környezeti aggodalmak dominálnak. 2021-ben a legtöbb kiskereskedő és márka a környezetterhelés csökkentésével határozta meg a fenntarthatóság fogalmát, míg a járvány megjelenése a társadalmi felelősségvállalás fontosságára világított rá. Ezek fényében a kiskereskedőknek ökohatékony és etikus lépések megtételére volt szükségük, minden eddiginél nagyobb figyelmet fordítva a lakosságra és bolygónk védelmére egyaránt.

 

Haceb

A háztartási készülékeket gyártó Haceb- kölcsönzési szolgáltatást indított mosógépek, hűtőszekrények és tűzhelyek használatonkénti fizetésével, az alacsony jövedelmű fogyasztókat célozva.

A vásárlóknak csak a készülék használatáért kell fizetniük, de lehetőségük nyílik a bérelt termékek megvásárlására is, ha meg akarnák tartani azt.

Ez a bérleti program társadalmi és környezeti előnyökkel egyaránt jár, emellett egy olyan törekvés, amely rosszul ellátott demográfiai csoportokat támogat.

 

Movil Maket 1070

Perla Cheves és Álvaro Jiménez egy buszt alakított át mobil szupermarketté, hogy az élelmiszervásárlás könnyebben elérhető legyen az idősek és más veszélyeztetett csoportok számára.

Az e-kereskedelem kényelmes helyettesítője volt a bolti vásárlásnak a világjárvány idején is, de a lakosság egyes szegmensei, beleértve az időseket is, nem alkalmazkodtak olyan könnyen. A Movil Market 1070 egy olyan koncepció, amely a régiók között alkalmazható, annak érdekében, hogy kiszolgálja célzott közönségét.

 

REWE

A REWE Green Farming szupermarket egy természetes, fából épült üzlet, mely 100%-ban megújuló energiát használ, emellett esővizet is fog fel. A tetőn található akvaponikus gazdálkodási rendszer is, mely 14. 000 láda bazsalikomot és egy tonna halhúst termel havonta. A REWE mindenre kiterjedő környezeti megközelítése a felelősségvállalást mintázza, a termékválasztéktól a kivitelezésen át egészen a helyszínig.

Látható, hogy az egyre modernebb technológiák megjelenésével a kiskereskedelem igyekszik lépést tartani, azonban arról sem szabad megfeledkezni, hogy időközben a társadalmi és környezeti felelősségvállalás is az alapvető elvárások részévé vált a fogyasztók körében.



 

A poszt, az Euromonitor International- What’s New In Retail: Emerging Global Concepts című írását felhasználva készült.

Források

Euromonitor International - What’s New In Retail: Emerging Global Concepts