Vezetés és Z-generáció

Dehonesztáló sztereotípiákkal tele a padlás, ha a Z-generációra gondol az átlagember. Mennyire árnyalt ehhez képest a valóság? Besnyi Erika generációkutató, a PécsiKözgáz óraadója, a Vezetőfejlesztés a 21. században kötet egyik szerzője a Z-generáció kapcsán leggyakrabban felmerülő kérdéskörökről beszélgetett Harka Évával. 

A podcast beszélgetés középpontjában a 21. századi vezetőfejlesztés áll, különös tekintettel a Z generációra és a generációk közötti különbségekre, stresszkezelésre, valamint a digitális világ és a mesterséges intelligencia szerepére a vezetői kompetenciák fejlesztésében. Besnyi Erika bemutatja, hogy a különböző generációkboomerek, X, Y és Z – eltérő értékekkel, viselkedési mintákkal és stresszkezelési stratégiákkal rendelkeznek, amelyek befolyásolják együttműködésüket és vezetői szerepeiket. A Z generációra jellemző a megfelelési kényszer, a digitális kompetencia magas szintje, valamint az online és offline tér közötti egyensúlykeresés 

„A cancel culture a Z-sek számára hatalmas stresszfaktor, nagyon tartanak attól, hogy valami olyasmit tesznek, ami miatt elveszítik a megbecsültségüket, ami miatt kiveti őket a falka magából. Valójában az idősebb generációra is jellemző ez a fajta félelem, mert mindenképpen meg akarunk felelni a környezetünknek

húzza alá Besnyi Erika. A szakember szerint a tisztelet kérdése meglehetősen összetett a Z-generációra vetítve

Ők a kora alapján senkit nem fognak tisztelni, számukra az sokkal fontosabb, hogy az illető mit tett le az asztalra. Kulcskérdés az is, hogy ne akarjon senki többnek látszani, mint ami, a tudásnak őszintének, igaznak, és naprakésznek kell lennie

 jegyezte meg Besnyi Erika.

A generációkutató szerint a diplomák értéke a Z-generáció szemében le-, míg a praktikus, a mindennapi életben használható tudás felértékelődik. 
A generációk közti jobb megértés és együttműködés zálogának az erőszakmentes kommunikációt tartja, a tisztelet kultúrájának erősítésén keresztül. 
A beszélgetésben szó esik az Alfa-generáció várható munkaerőpiaci szerepére és a jövő kihívásaira, amelyeket a digitalizáció és az automatizáció formál majd.