A 2023/2024 tanévben az első és a második olyan kari TDK fordulóra készültünk, amely már biztosíthatta a hallgatók OTDK kvalifikációját a 2025-ös tavaszi Miskolcon rendezendő országos fordulóra. Közben továbbra is fontos a folyamatos kommunikáció, amivel a potenciális TDK-zóit szólítottuk meg. Ebben a tanévben is folytattuk a korábban kialakított jó gyakorlatokat, s ötvöztük az online/digitális lehetőségeket és a személyes, jelenléti eseményeket.
A Karon működő TDK műhely az elmúlt időszakban folyamatosan nyert támogatást az NTP pályázatok keretében arra, hogy a kari TDK konferenciák kapcsán, és a TDK tevékenységhez szükséges munkálatokat, beszerzéseket finanszírozni tudja. Ez azért fontos, mert egy folyamatos építkezést tett/tesz lehetővé számunkra, minden tanévben ki tudunk próbálni újabb típusú elemeket, amelyek jól egészítik ki a korábbi pályázatok elkészült anyagait, miközben a korábbi jógyakorlatokat is tudjuk folytatni.
Ebben a tanévben úgy döntöttünk, hogy a korábbi videós anyagok helyett, amelyekből már számos kutatói portér, motivációs videó készült köszönthetően az előző években elnyert NTP pályázatos forrásoknak, hogy profi fotókat készíttetünk a kari fordulóról, mert az elmúlt időszakban többször is volt olyan kérés, hogy egy-egy készülő kiadványba, beiskolázási anyagba, rollupra biztosítsunk TDK-s fotókat, de ezek minősége nem volt a lehető legjobb. Ennek megfelelően most amellett, hogy használtuk a korábbi videókat is a kommunikáció során olyan képeket készítettünk, amelyek nem csak a mostani időszakban, de a jövőbeni kommunikációban is jól használhatók lesznek.
A kommunikáció során ismét sikerült bevonni egy jövőbeni OTDK-zót, Lovász Lilit, aki a kari TDK vibefluencereként a toborzó munkát koordinálta a Facebook és Instagram oldalunkon, s olyan tartalmakkal és nyelvezettel szólította meg a jelenlegi és leendő TDK-zókat, amely reményeink szerint szintén növelte a TDK iránti kedvet. Ezt a gyakorlatot, hogy TDK-zó is szerkeszti a TDK közösségi média felületeit, tartalmat gyárt még az előző pályázat során Varsányi Dorkával volt módunk tesztelni és a pályázat lezárultát követően mindenképp folytatni szerettük volna a jó tapasztalatok miatt, mert ez a generáció információ nagy részét ezen felületeken keresi és szerzi.
Megszerveztünk két 20 órás TDK Mesterkurzust, amely nem része a tantervnek, illetve két TDK kérdezz-felelek hibrid eseményt. Az online kérdezz-felelek a 2 évvel ezelőtti pályázat keretében került először megvalósításra, s kezdik megismerni a hallgatók ezt a lehetőséget is, s egyre jobban élni vele. A visszajelzések alapján ebben a tanévben vegyesen tartottuk, volt online blokk is és személyes is. Meglepő módon az online esemény annak ellenére, hogy többen is regisztráltak rá mégsem volt népszerű, személyesen érkeztek inkább. Bár ez meglepő volt, a jövőben továbbra is hibrid megoldásokban gondolkodunk, biztosítunk online Kérdezz-felelek sávot és személyes, jelenlétit is.
A TDK Mesterkurzus esetében új formátumot próbáltunk ki. Az eddigi két azonos kurzus helyett most egy egymásra épülő Mesterkurzus I. és Mesterkurzus II.-t hirdettünk. Ennek oka, hogy érkezett olyan visszajelzés, hogy a Mesterkurzus 20 órája eljuttatja a hallgatókat adott tudásszintig, de onnan még szeretnének továbblépni. Ráadásul azok, akik korábban voltak már ilyenek, nem látták értelmét ismét végighallgatni. Így a kezdő, alapozó kurzusra épülő haladó kurzus egyrészt segített a megszerzett alap mélyítésében, másrészről azoknak is vonzó lehetőség volt, akik vagy jártasabbak az SPSS-ben, TDK-ztak már, esetleg korábbi évben elvégezték a Mesterkurzust. Emellett Dr. Putzer Petra kari TDT titkár egyéni konzultációs lehetőséget is biztosított a hallgatóknak, s a tanévben 13 órányi egyéni konzultációt tartott segítve a TDK munkák beadását, illetve az OTDK nevezésre való (online rendszer ismertetése stb.) felkészülést.
A TDK ismeretterjesztést személyes, jelenléti formában is folytattuk. A tavalyi tanévben sikeres látogatást ismételtük meg. Ezúttal is a Pannon Filharmonikusokhoz, a Kodály Központba látogattunk el, ahol számos témakörről (termelésmenedzsmenttől, a HR-en keresztül a pénzügyi és marketingig) halhattak a hallgatók, amely mind megfelelő TDK dolgozati alapot és gyakorlati problémát, esettanulmányt jelentett. Az idén folytatódó TDK témaválasztó is sikeresen zárult, s szeretnénk folytatni a következő tanévben is.
Emellett a karon működő Kompetencia és Karrier Központ (korábban Kompetencia- és Tehetségközpont) workshopjain is részt vehettek a leendő (O)TDK-zók, a tanévben 58 workshopot tudtunk kiajánlani számukra vegyesen angol és magyar nyelven, így a nemzetközi hallgatókat is támogatni tudtuk. Részvételi lehetőséget biztosítottunk a kar által szervezett 2023 - Fogyasztás Interdiszciplináris Szimpózium: Visszalépés előre- fogyasztók a klímaválság, a digitalizáció és az anómia világában (2023. november 16.), a XVI. Pécsi Pénzügyi Napok: DCF - DIGITALIZÁCIÓ, COMPLIANCE ÉS FENNTARTHATÓSÁG (2024. április 11-12.) valamint a XXX. EMOK: A (marketing) világ megkettőződése (2024. augusztus 26-28.) konferenciákon, bár ezzel nem nagyon éltek sajnos a TDK-zó hallgatók, nézőként 1-2 fő jelent csupán meg, de általánoságban elmondható, hogy több hallgatói is jelen volt egy-egy plenáris előadáson, amely minden bizonnyal többekben elindította a tudományos érdeklődést és segíthet a témakeresésben és a téma azonosításában akár egy 2024-es őszi TDK-ra.
Új TDK ajándéktárgy készült, laptoptartó, védő és mobiltelefontartós nyakpánt. Ezek az ajándéktárgyak mindig fontosak, hiszen e pályázat esetében így tudtuk megköszönni a részvételt és a témavezetést számukra. Olyan dizájnt álmodtunk meg, amely mutatja, hogy aki TDK-zni jó és trendi is lehet, s büszkén mutathatják ezt meg a külvilágnak.
Megszerveztünk két kari konferenciát. Az őszi fordulón három szekcióban 19 dolgozatot, míg a tavaszi fordulón 20 dolgozatot mutattak be, ami azért örvendetes, mert nagyjából egyenletesség vált a TDK-zók száma és sikerült túllépni a korábbi tendencián, miszerint az első kvalifikációs kari fordulón 8-10 dolgozatnál nem érkezik be, s ezt követően nő folyamatosan a dolgozatok száma. Ettől függetlenül a legnagyobb részvételre ismét az OTDK előtti utolsó, 2024 őszi fordulón számítunk. A 39 dolgozatból 34 vívta ki a továbbjutást és a 37. OTDK-n való részvételt. A korábbi pályázati ciklus alatt tesztelt gyakorlatot, miszerint a zsűri munkájába az oktatókon és PhD hallgatókon kívül vállalati szakemberek is bekapcsolódnak, ebben a tanévben is folytattuk és végül 4 vállalati szakember adott visszajelzéseket a dolgozattal kapcsolatban.
Folytatva az Úton a jövőbe tanulmánykötet hagyományait ebben a megvalósítási időszakban is felkínáltuk a TDK forduló továbbjutóinak a publikálási lehetőséget extended abstract formájában, vagyis 8-9 oldalas összefoglalókat, illetve TDK ajánlásokat vártunk tőlük. Az Úton a jövőbe – 2023/2024 tanév című 4. kötet nyomtatva is megjelent, de digitális formában is elérhető. A kötetet a toborzáshoz is használjuk, hiszen „fogyasztható” formában mutatja be azt, hogyan is épül fel egy jó TDK, illetve OTDK dolgozat és milyen színesek és különlegesek lehetnek a témák. A pályázat keretében ezúttal azt is sikerült elérni, hogy beszámoljanak a kari TDK aktivitásról, külső ügynökség segített 2 helyen is elhelyezni a megjelenést, amely elsősorban e kötetre fókuszál, hiszen fontosnak tartjuk a disszeminációt is.
Megjelenések:
Végül pedig köszönjük azon kollégáink munkáját, akik vállaltak témavezetéseket, bírálatot és/vagy zsűrizést is. Mi, a kari TDK szervezői bízunk benne, hogy munkákkal segíteni tudtuk az elmúlt időszak TDK-zó hallgatóit és a következő években is még sok kutatás elindulását motiválhatjuk. Ezek anyagi vonzatainak finanszírozásáért pedig köszönetet mondunk az NTP-HHTDK pályázati forrásnak, és a pályázat adminisztrálásában dolgozó kollégáknak, akiknek a munkája számunkra tudósoknak, felbecsülhetetlen.
Kari TDT bizottság:
Prof. Dr. Kaposi Zoltán DSc. – kari TDT elnök
Dr. Putzer Petra, PhD – kari TDT titkár
A pályázat és a pályázati program a Nemzeti Tehetség Program - 1823 támogatásával valósult meg.