Visszalépés előre- fogyasztók a klímaválság, a digitalizáció és az anómia világában
Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
2023. november 16.
FELHÍVÁS
A bizonytalanság korában élünk, hiszen folyamatosan olyan ingerek, események érnek bennünket, amelyek kimenete nem feltétlen ismert, és így az ezekre reagáló döntéseink helyességében is bizonytalanok vagyunk. Persze, sok mindennek az értékekben való bizonytalan közlekedés az alapja, nem tudjuk, milyen irányhoz tartsuk magunkat, amiben nem maradunk egyedül. Sok a kihívás, hangos a környezet, lenyűgöző mások teljesítménye. Kérdésünk, visszalépés-e az egyszerűsítésre való törekvés, a fogyasztás visszafogása, mik azok a dolgok, amik előre visznek bennünket a technológiai fejlődés közepette. Milyen területeken lehet visszalépésre számítani? Reális elvárás-e az emberektől, hogy gyökeresen más prioritások mentén hozzák meg a döntéseiket, esetenként anyagi plusz terhet, kényelmi lemondást vállaljanak. Megélhetik-e az emberek pozitívumnak a szerényebb életet, vagy az a sikertelenség stigmáját eredményezi?
Kérdések:
- milyen tapasztalatok, kutatási eredmények vannak egyes tudományterületeken, szektorokban a visszalépésről
- milyen stratégiák kristályosodnak ki, amelyek támogatják a visszalépés pozitív megélését
- mit reagálnak a cégek, intézmények, nonprofit szervezetek a kialakuló új helyzetre
- minden csak a válsághelyzet miatt alakul ki, vagy hosszú távon is működik az önkéntes egyszerűsítés
Felmerülhet az is, hogy ebben a nehezen áttekinthető helyzetben, az emberek között élesedő versenyben egyes csoportok másképp viselkednek, mint gondoljuk, más játékteret választanak, más szabályokat követnek. Ma azt is látjuk, hogy új dologtalan osztály alakul (Veblen, 1975), aminek tagjai valamilyen jövedelemmel rendelkeznek, de társadalmilag kevéssé hasznos tevékenységet végeznek, ha ugyan egyáltalán dolgoznak. Erősödésüket az automatizáció, a robotizáció kiterjedése egyre inkább támogatja, ami Csepeli szerint is „magával hozhatja az emberiség dologtalanokra és hozzáférőkre való szétszakadását” (Csepeli, 2023:37.). Az új dologtalan osztály tagjai is a külsőségeknek élnek, és főképp a közösségi médiában megmutatott önreprezentációjukkal, játék iránti szenvedélyükkel, élményhajszolásukkal, szintetikus örömökkel vonják ki magukat a munkából, Társadalmi hasznosságukat a fogyasztásuk eredményezi.
További kérdések:
- kimutatható-e bizonyos területeken ennek az új osztálynak a megjelenése
- mi jellemző a fogyasztásukra
- lehet-e az, hogy az új dologtalan osztály egyre inkább a virtuális „ingyenes” világban találja meg magát, eltávolodva a reális élettől
- lehet, hogy a verseny is a virtuális térbe helyeződik át?
Csepeli, György (2023): Értékek ébresztése. Kocsis kiadó
Veblen, Thorstein (1975): A dologtalan osztály elmélete KJK, Budapest
Együtt gondolkodásra hívjuk a különféle tudományterületek művelőit ezen kérdések megbeszélésére, várunk minden érdeklődőt, előadásra, vitára, akár értő megfigyelésre. Az előadóktól elképzelésüket kifejtő 2 oldalas, kérdéseket is megfogalmazó vitairatot kérünk, a fő gondolat, a kifejtés és a vitakérdések tagolással. Hivatkozások esetén a forrásokat külön oldalon kérjük. A formai elvárásokat jelen minta tartalmazza. A vitairatokból kötet kiadását tervezzük.
Jelentkezési határidő (absztrakt és vitairat): 2023. október 24.
A részvétel díjmentes, regisztráció mellett személyes és online módon is lehetséges. Örülünk, ha hallgatói csoportok is bekapcsolódnak a rendezvény követésébe.
A jelentkezéseket a fogyasztas.szimpozium [at] ktk.pte.hu e-mail címre kérjük megküldeni. Döntés a jelentkezések elfogadásáról: 2023. október 30.
A rendezvény a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének és az MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Marketingtudományi Albizottságának közös szervezése.
Program
Helyszín
Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Pécs, Rákóczi u. 80. (bejárat a Vasvári Pál utca, a Légszeszgyár utca vagy a 48-as tér felől)
Dr. Halasy-Nagy József Aula
A szimpózium online is követhető az alábbi linkre kattintva.
9:00-10:00 | Érkezés, regisztráció |
10:00-10:10 |
Köszöntő Prof. Dr. Takács András, egyetemi tanár, dékán, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Dr. Szűcs Krisztián, egyetemi docens, intézetigazgató, Pécsi Tudományegyetem Marketing és Turizmus Intézet |
1. A fogyasztó ember - megküzdés Elnök: Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet |
|
10:10-10:25 |
Prof. Dr. Kaposi Zoltán, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet Válságok – mozgásterek – kényszerpályák. A társadalmi élethelyzetek változásai a válságok idején |
10:25-10:40 |
Prof. Dr. Csepeli György, professor emeritus, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalmi Kapcsolatok Intézete Útvesztés - Útkeresés |
10:40-10:55 |
Dr. Lelkes Orsolya, kutató, Social Innovation Research Unit, Social City Wien, Ausztria (online előadás) Jobb hedonisták? Tudatos fogyasztás a boldogabb jelenért és jövőért |
10:55-11:15 | Vita |
2. A fogyasztó ember – új utakon Elnök: Dr. Jakopánecz Eszter, adjunktus, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet |
|
11:15-11:30 |
Dr. Keszeg Anna, egyetemi docens, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Elméleti Intézet A megváltozó divatfogyasztás teoretikus fogalmai és fogyasztói attitűdjei |
11:30-11:45 |
Kisfürjesi Nóra, tanársegéd, Budapesti Gazdasági Egyetem, Menedzsment és Vállalkozások Tanszék Szerzőtárs: Prof. Dr. Hofmeister-Tóth Ágnes, professor emerita, Budapesti Corvinus Egyetem, Marketing Intézet Megosztás, újraelosztás és újrahasznosítás a likvid fogyasztói kultúrában |
11:45-12:00 |
Dr. Szűcs Krisztián, egyetemi docens, intézetigazgató, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet Az offline és online vadászmezők dinamikája |
12:00-12:20 | Vita |
12:20-13:00 | Ebédszünet (szendvicsebéd) |
3. A fogyasztó ember - médiakörnyezet Elnök: Dr. Nagy Ákos, adjunktus, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet |
|
13:00-13:15 |
Dr. Guld Ádám, egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem, Kommunikáció és Médiatudományi Tanszék A „valóság” mint ellentrend a közösségi médiában – A BeReal applikáció felhasználói kultúrája |
13:15-13:30 |
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia, egyetemi docens, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék Szerzőtársak: Vastag Emese, Virsinger Dominika, Vlaszov Artúr, Molontay Roland, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közösségi média posztok sikerességi tényezőinek elemzése adattudományi módszerekkel |
13:30-13:45 |
Dr. Prónay Szabolcs, egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem, Üzleti Tudományok Intézete AI-mpátia, avagy a poszt-modern Pygmalion esete a ChatGPT-vel |
13:45-14:05 |
Vita |
14:05-14:25 | Kávészünet |
4. Az alig fogyasztó ember Elnök: Dr. Prónay Szabolcs, egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem, Üzleti Tudományok Intézete |
|
14:25-14:40 |
Dr. Zeller Judit, egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem, Alkotmányjogi Tanszék Szerzőtárs: Jaksa Csaba, ügyvivő szakértő, Pécsi Tudományegyetem, Migráció-egészségügyi Tanszék Az egyetemes alapjövedelem – szociális jog vagy egyéni szabadság? |
14:40-14:55 |
Pauló Edit, PhD hallgató, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Szociológia Doktori Iskola Munka nélkül a fogyasztói társadalomban – Adatdonáció, egy lehetséges kutatási irány |
14:55-15:10 |
Prof. Dr. Törőcsik Mária, professor emerita, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet Az új „dologtalan osztály” és a fogyasztás |
15:10-15:30 | Vita |
15:30-15:40 |
Összefoglalás, záró gondolatok Dr. Törőcsik Mária, professor emerita, Pécsi Tudományegyetem, Marketing és Turizmus Intézet |
A szimpózium szervezőbizottságának tagjai
Prof. Dr. Törőcsik Mária, professor emerita, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Pavluska Valéria, címzetes egyetemi tanár, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Jakopánecz Eszter, adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Dr. Csóka László, adjunktus, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Bálint Alexandra, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Branauer Zsófia, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Mohr Míra, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
Vereckei-Poór Bence, PhD hallgató, PTE Marketing és Turizmus Intézet
A rendezvény a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének és az MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Marketingtudományi Albizottság Fogyasztói Magatartáskutatás Munkabizottságának közös szervezése.
Kapcsolat: fogyasztas.szimpozium [at] ktk.pte.hu
Vitairatok gyűjteménye
VIII. FOGYASZTÁS INTERDISZCIPLINÁRIS SZIMPÓZIUM VITAIRATOK GYŰJTEMÉNYE