Beszámoló az NTP-HHTDK-21-0015 pályázatról

A 2021/2022 tanévben végre ismét visszatérhetett a kari TDK a „normális” kerékvágásba, ami a kari fordulókat illeti, ám az újabb lezárás, online oktatás esetleges visszatérésének árnyékában telt. A koronavírus alapvetően változtatta meg életünket, tanulmányainkat, oktatásunkat és bizony a tudományos diákköri tevékenységet is. Ebben a tanévben a pályázat ideje alatt lehetőségünk volt kipróbálni, hogy a korábban kényszer szülte digitális megoldásokból mi az, ami egy új és jobb „normális” TDK tevékenység megvalósítását teszi lehetővé.

A hallgatók és az oktatók is megtanulták az elmúlt időszakokban magabiztosan használni az új lehetőségeket, ami a TDK munkának is újabb kapukat nyitott. A hallgatók magas terheltsége miatt, akik nem csak az egyetemen, hanem otthon és akár a munkahelyükön is szeretnének helytállni, nagy segítség volt, hogy több eseményt is online vagy hibrid módon bonyolítottunk le. Mi is zajlott az elmúlt időszakban.

A Karon működő TDK műhely még 2021 őszén nyert a fenti címben idézett pályázaton anyagi forrást arra, hogy a kari TDK konferenciák kapcsán, és a TDK tevékenységhez szükséges munkálatokat, beszerzéseket finanszírozni tudja. A projekt tervezetekor igyekeztünk nagyot álmodni és a szokásos pályázati elemeken túllépni.

Két videó is készült, amelyek a TDK kezdő oldalán (https://ktk.pte.hu/hu/tudomanyos-diakkor-tdk) is elérhetők. Ezeket a közösségi média felületeinken és a kar kivetítőin is látták a hallgatók, a kiküldött levelekben is megtalálták a linket. Ezek a videók nem csak erre az időszakra szólnak, olyan anyagok készültek, amelyeket még jó pár évig fogunk tudni használni (a maszkos képsorok ellenére is). S ugyanez igaz az elkészült rollupra, amely év közben is a folyosón hirdeti, itt bizony TDK műhely működik. Emellett megújult a toborzó kommunikáció is, testimonial (korábbi TDK-zók, illetve témavezetők ajánlásai kerültek ki – Miért jó TDK-zni) üzenetekkel szólítottuk meg a hallgatókat egy frissített arculattal összekötve. Ezek láthatók Facebook (https://www.facebook.com/people/PTE-KTK-TDK/100064248906126/) és Instagram (https://www.instagram.com/ptektktdk/ ) oldalainkon, utóbbi szintén újdonság volt, mert korábban csak a Facebook-ot használtuk.

Megszerveztünk két 20 órás TDK Mesterkurzust, amely nem része a tantervnek, illetve két TDK kérdezz-felelek online eseményt. Utóbbi egy teljesen új TDK népszerűsítő tevékenység volt. Mivel a pályázati elbírálás és a források megérkezése 2021 őszén csúszott (TDK fordulóra való jelentkezési határidőt követően érkezett meg), így ezeket az eseményeket a tavaszi félévben valósítottuk meg. Természtesen az őszi TDK fordulón résztvevő hallgatóknak is volt lehetőségük ezen részt venni, hiszen az OTDK-ra való felkészülést is erősen támogatta.  Emellett Dr. Putzer Petra kari TDT titkár egyéni konzultációs lehetőséget is biztosított a hallgatóknak, s a tanévben 12 órányi egyéni konzultációt tartott segítve a TDK munkák beadását.

Az új típusú interaktív kérdezz-felelek egyelőre nagy tömegeket nem vonzott, de megtartjuk, hangsúlyosabban kommunikáljuk a jövőben, mert aki becsatlakozott, akár oktatói, akár hallgatói oldalról hasznosnak találta a lehetőséget.

Megpróbáltuk azt is, hogy a korábbiakkal ellentétben önálló esemény helyett egy nagyobb esemény részeként rendezzük meg a kötetlen beszélgetéssel egybekötött szakmai előadást. Így a 2022. április 6-ai Szaknap keretében zajlott a TDK Kisokos rendezvény, amelyen Pelles Márton Pro Scientia Aranyérmes és Molnár Marcell OTDK II. helyezett mesélte el TDK és OTDK élményeit, illetve válaszolt a közönség kérdéseire.

Emellett a karon működő Kompetencia- és Tehetségközpont (Tehetségpont) workshopjain is részt vehettek a leendő (O)TDK-zók, a tanévben 28 workshopot tudtunk kiajánlani számukra. Részvételi lehetőséget biztosítottunk a kar által szervezett konferenciákon mind az őszi, mind a tavaszi félévben, bár ezzel nem nagyon éltek sajnos a hallgatók, nézőként 1-2 fő jelent csupán meg.

Új TDK ajándéktárgyak készültek, amelyek szintén népszerűek voltak a TDK-zók körében. Olyan dizájnt álmodtunk meg, amely mutatja, hogy aki TDK-zni jó és trendi is lehet, s büszkén mutathatják ezt meg a külvilágnak. Készültek ökotáskák, hátizsákok, füzetek, kulacsok és bögrék.

Megszerveztünk két kari konferenciát. Sajnos mindkét félévben szükség volt a hibrid megoldásra, mert többen érintettek voltak betegségben, s ha szerencsére a többség jól volt, de karanténban. Az őszi fordulón három szekcióban 19 dolgozatot, a tavaszi fordulón két szekcióban 12 dolgozatot mutattak be a hallgatók, s a tanévben ezek közül 40 dolgozat vívta ki a jogot az OTDK-n való részvételre.

Minden OTDK-ra kvalifikáló dolgozat esetében a szerző(k)nek felajánlottuk, hogy megjelenhetnek az ’Úton a jövőbe – 2021/2022 tanév’ tanulmánykötetében, amely nyomtatva is megjelent, de digitális formában is elérhető (https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/uploads/tdk/%C3%9Aton%20a%20j%C3%B6v%C5%91be_final_2022_tavasz_digit%C3%A1lis.pdf ) a 144 oldalas kötetben 13 tanulmány jelent meg. 2022. június 7-én volt a hivatalos könyvbemutató, amelyre a témavezetőkön és a szerzőkön kívül minden kari oktatót is meghívtunk.

Ezen kívül a Tehetségponttal közösen elkészült a ’A holnap kompetenciáit fejlesztjük – Tehetségpont workshopok’ kötet is nyomtatva, amely a 28 workshop kivonatát tartalmazta. Ez a kötet a jövőben alkalmas lesz arra, hogy a leendő TDK-zóknak átadva előre tervezhessenek a workshop részvételekkel, mert ezek jellemzően tanévenként ismétlődő workshopok.

A dolgozatok mellett köszönjük azon kollégáink munkáját, akik vállaltak témavezetéseket, és/vagy zsűrizést is. Velük a pályázat keretében lehetőségünk adódott leülni és egy mentor találkozó keretében (TDK mentorok kerekasztala – 2022. 06. 08.) átbeszélni a tanév tapasztalatait és kihívásait, megoldást keresni és találni utóbbiakra.

Mi, a kari TDK szervezői bízunk benne, hogy munkákkal segíteni tudtuk az elmúlt időszak TDK-zó hallgatóit és a következő években is még sok kutatás elindulását motiválhatjuk. Ezek anyagi vonzatainak finanszírozásáért pedig köszönetet mondunk az NTP-HHTDK pályázati forrásnak, és a pályázat adminisztrálásában dolgozó kollégáknak, akiknek a munkája számunkra tudósoknak, felbecsülhetetlen.

 

Kari TDK bizottság:

Prof. Dr. Kaposi Zoltán DSc. – kari TDT elnök

Dr. Putzer Petra, PhD – kari TDT titkár