fbpx Előrejelzések 2021-re a fogyasztói magatartásról | Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Előrejelzések 2021-re a fogyasztói magatartásról

2021. június 11. 10:26

A koronavírus járvány felborította a fogyasztók mindennapjait. És kérdés, hogy a szokásaik hogyan alakulnak 2021-re.

Erre vonatkozóan az Euromonitor legfontosabb globális előrejelzései a következők:

 

Itt az új esély egy jobb jövőre (BUILT BACK BETTER)

Mára már a fogyasztók nem feltétlenül profitorientált piaci szereplőként tekintenek a vállalatokra, sokkal inkább várnak tőlük törődést, társadalmi felelősségvállalást, ami egy jobb jövő irányába mutat.
A vállalatok feladata, hogy támogassák egy fenntarthatóbb világ újjáépítését, ami a mennyiség felől a minőség felé billenti az értékeket.


Vissza a természetbe a korlátok ellenére (OUTDOOR OASIS)

Sokan csapdába estek az otthonukban az elmúlt évben, így felértékelődött a természet, a kültéri helyek adta szabadság. 
A vállalatoknak olyan termékfejlesztési stratégiákat kell kidolgozniuk, amelyek képesek megteremteni a vidéki békés hangulatot a városi környezetben is és biztosítani a vágyott szabadságot.


Játék az idővel - Az újszerű rugalmasság hogyan borítja fel a napirendet (PLAYING WITH TIME)

A home office időszakában egyre inkább az emberek kreativitására van bízva, hogy hogyan osztják be úgy az idejüket, hogy a nap végére mindennel elkészüljenek. 
A piacnak olyan lehetőségeket kell kínálnia, amelyek megkönnyítik a hatékony időbeosztást az emberek számára. Ez főként olyan termékekre és szolgáltatásokra értendő, amelyek otthonról elérhetők, vagy a közelben találhatók. 


Az új wellness-élmény - Prioritásváltozás a biztonság és higiénia javára (SAFETY OBSESSED)

A fertőződéstől való félelem - érthető módon - felhajtotta a keresletet a higiéniai termékek iránt, valamint a vásárlói igények az érintésmentes megoldások felé tolódtak.
Hogy minimalizálják az ügyfelek, vásárlók, sőt saját humán munkaerejük kitettségét, a piaci szereplőknek muszáj a fokozott biztonsági intézkedéseket fenntartaniuk, illetve további innovatív megoldásokkal kell előrukkolniuk. 


A lehetőségek korlátozottak, de a kényelem igénye megmarad (CRAVING CONVENIENCE)

Az emberek visszavágyódnak a járvány előtti időkbe, amikor még akkor magától értetődő dolgok nem voltak megtiltva. Bár a rugalmasság és a spontaneitás egyre inkább hiányzik a fogyasztók mindennapjaiból – legyen szó olyan egyszerű tevékenységekről is akár, mint a bevásárlás vagy egy kávé elfogyasztása a barátokkal – mégis vágynak arra, hogy a pandémia-előtti tapasztalataikhoz nyúljanak vissza. 
Az elmúlt időszakban még intenzívebben érzékelhető digitalizáció arra kényszeríti a szolgáltatókat, hogy az eddig offline nyújtott élményeket megpróbálják az online térbe konvertálni.  
A vásárlók a jövőben várhatóan olyan kereskedőket preferálnak majd, amelyek a biztonság megtartása mellett a kényelem és az élmény tényezőire és nagy hangsúlyt fektetnek. 
Jelenleg különösen fontos minden értékesítési csatornán megfelelő ügyfélélményt biztosító megoldásokat kifejleszteni.


A fizikai és digitális világ összefonódása (PHYGITAL REALITY)

Az új kifejezés (phygital reality) a fizikai és a digitális világ olyan hibrid megjelenése, mely lehetővé teszi, hogy a fogyasztók zökkenőmentesen éljék az életüket, dolgozzanak, vásároljanak vagy kikapcsolódjanak személyes és online formában egyaránt. 
Ehhez elengedhetetlen, hogy mindkét világban otthonosan mozogjunk és megtaláljuk minden helyzetben a kapcsolódási pontokat. 
A vállalatoknak képesnek kell lenniük a jövőben a digitális megoldásokat úgy integrálni a „valóságba”, hogy azok se szenvedjenek hátrányt, akik otthon maradnának.


Nyughatatlanság és lázadó természet - Civilek a politikai hatalommal szemben  (RESTLESS AND REBELLIOUS)

Érezhetően fogy az emberek türelme a félretájékoztatás és hiteles információforrások hiánya miatt, az országok vezetőivel szemben kollektív bizalmatlanság alakul ki. 
Ezzel együtt felértékelődik a vállalatok szerepe, hiszen precíz és felelősségteljes marketingtevékenységgel képesek támogatni a fogyasztókat az információszerzésben és abban, hogy hallathassák a hangjukat.


Zavarodottság és önmagunk megismerése - Felülemelkedés a gondokon (SHAKEN AND STIRRED) 

A korlátozások és gazdasági nehézségek nem mindennapi kihívások elé állították az embereket, próbára téve mentális egészségüket és alkalmazkodóképességüket. Egy év távlatában pedig itt az idő önmaguk  újraértékelésének és újraértelmezésének, törekedve egy kiegyensúlyozottabb életre. 
Vállalati oldalról olyan termékeket és szolgáltatásokat kell biztosítani a fogyasztók számára, amelyek elősegítik a mentális jólétet és rugalmasságot. Ezen kívül a kedvezőtlen körülmények miatt megzavarodott fogyasztók bizalmát (újra) meg kell szerezni.  


Spórolás mindenek előtt - Ráhangolódás a takarékoskodó gondolkodásmódra (THOUGHTFUL THRIFTERS)

A fogyasztók jelentős része igyekszik minél kevesebbet és tudatosabban költeni a bizonytalan gazdasági helyzetben. Sokan most kimondottan keresik a magas hozzáadott értéket képviselő és egészségtudatos termékeket és szolgáltatásokat, természetesen a költségeik kordában tartása mellett.  
Ebből következik, hogy a  vállalatoknak bizonyos szegmenseken belül érdemes elmozdulniuk a jó ár-érték arányú termékek irányába, melyet kommunikációs tevékenységgel támogathatnak. A prémium szektor termékeit és szolgáltatásait pedig érzelmekre ható vonásokkal szükséges felruházni, amelyek kifejezik a vállalat törődését a vásárló mentális jóllétével és egészségével kapcsolatban.  


Munkahely újragondolva - Találjuk meg az előnyös oldalát! (WORKPLACES IN NEW SPACES) 

Az irodán kívüli munkavégzés egészen új értelmet nyert 2020-ban. Ez pedig megmutatkozik az öltözködési, étkezési és digitális eszközhasználati szokásaikban is. Ez persze nem csak kényelmet jelent, hanem alkalmazkodást és sok tanulást is. Az időmenedzsment az egyik nehézség, amivel számos munkavállaló most találkozott először, hiszen sokszor valóban nehéz elválasztani a munkát és a magánéletet, főleg, ha mind a kettő egy színtéren zajlik. 
És mit várnak a vállalatoktól? Iránymutatást, szolgáltatásokat és termékeket, melyek segítséget nyújtanak a munka-magánélet egyensúlyának fenntartásában és a produktivitás megőrzésében. Közösen kiaknázhatják a távmunka előnyeit, amely elősegíti a megfelelő munkakörnyezet kialakítását.