A Neticle társalapítója és ügyvezetője, Szekeres Péter volt a 2023-as év utolsó Corporate Talk beszélgetésének vendége, ahol az mesterséges intelligencia (AI) mindennapi használatát jártuk körül. A beszélgetés során megvitattuk az AI üzleti előnyeit, a Generatív AI térnyerését, valamint a fogyasztói aggodalmakat és a technológia jövőjét.
A brit Collins szótár szerint az AI lett 2023 legfontosabb szava. Ez nem csoda, hiszen az üzleti világban és a fogyasztók mindennapi életében is egyre nagyobb szerepet kap ez az új technológia. Az egyértelműen kirajzolódott, hogy az AI üzleti hasznosítása terén egyre szélesebb körű lehetőségek tárulnak fel. Egy jó példaként a Spotify alkalmazás került megemlítésre, ahol az AI segítségével például akár magyar podcast adásokat fordítanak angolra, megtartva az eredeti hangot és tónust. A beszélgetés kiemelte a HELL és a Coca-Cola példáját is, akik különleges italaikat az AI kreatív alkalmazásával hozták létre, bár ezt inkább kommunikációs trükként értékelték a beszélgetés során.
Azonban, miközben az AI hatalmas előnyökkel jár az ügyfelek megszerzése terén, felmerülnek fogyasztói aggodalmak is. Egyrészről az AI-t, mi fogyasztók, hajlamosak vagyunk "hazugnak" gondolni, és nem tudjuk, hogy megbízhatunk-e az általa közölt információkban.
A Neticle kutatásában is jól kirajzolódott, hogy Magyarország az egyetlen a vizsgált négy ország közül (Ausztria, Németország, Magyarország és Lengyelország), ahol a negatív vélemények aránya (27%) magasabb volt, mint a pozitívaké (18%) a ChatGPT tekintetében.
Másrészről a munkaerőpiacon is aggodalomra ad okot, hiszen sokan attól tartanak, hogy az AI átveheti pozíciójukat. Szintén a Neticle kutatásában az látszik, hogy a fogyasztók online megnyilvánulásaik esetében főbb témák között szerepelt Németországban és Ausztriában az, hogy potenciálisan akár a munkahelyeket/munkaköröket, illetve az iskolákat/edukációt is veszélyeztetheti a chatbot. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az AI-t felelősségteljesen és folyamatosan ellenőrizve kell használni, hogy az eszköz támogató szerepét lássuk mindennapi tevékenységeinkben, mintsem fenyegetésként.
De mire is tudjuk használni akkor a mindennapi életben? Az utazásszervezéstől kezdve receptek kombinálásán át egészen a munkahelyi üzleti e-mailek megírásáig az AI széles spektrumon kínálhat segítséget a fogyasztó számára.
Szekeres Péter hangsúlyozta, hogy a társadalomnak alkalmazkodnia kell az új lehetőségekhez, és meg kell tanulnia az AI-t helyesen használni, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Google keresőjét is megtanultuk megfelelően alkalmazni, az AI alapú chatbotok esetében is meg kell tanulnunk megfelelően megfogalmazni a kérdésünket felé.
Összeségében látható, hogy az AI nem csupán egy technológiai előrelépés, hanem egy eszköz, amelyet bölcsen kell használnunk. Mind a vállalatoknak, mind a társadalomnak fel kell készülnie az AI által kínált új lehetőségek kiaknázására, miközben felelős módon kezelik ezt a technológiát. Az AI nem csupán egy újabb fejezet a technológia történetében, hanem egy eszköz, amelynek a megfelelő kezelésével új és izgalmas horizontok nyílhatnak meg.