Mi várható a jövőben a kiskereskedelemben?

2022. április 22. 12:00

A technológia fejlődése továbbra is jelentősen befolyásolja a kiskereskedelem változásait, azonban mindeközben az is körvonalazódni látszik, hogy a digitális érintkezési pontok minden eddiginél szükségesebbé válnak a fogyasztók számára. 

Friss felmérések alapján levonható az a következtetés, hogy a szakemberek véleménye szerint tovább szükséges növelni az online csatornák súlyát, átgondoltabb omnichannel stratégiát indokolt alkalmazni, emellett elengedhetetlen az üzlet piacon betöltött szerepének folyamatos nyomon-követése is. A kutatás arra is rámutat, hogy bizonyos előrejelzések szerint a fenntarthatósági kezdeményezéseknek lesz a legmeghatározóbb stratégiai jelentőségük az elkövetkezendő 5 év folyamán, emellett a kiskereskedők és a márkák a következő hármasra terveznek összpontosítani a jövőben; 

 

  • Mennyi adatot szükséges megosztani a fogyasztókkal egy terméket illetően 

  • Megtalálni az egyensúlyt az emberek és botok között 

  • Hatalmi harcok eredményei; közösségi média vs. vállalati óriások 

 

Vevőközpontúság  

Az eddig hivatkozott, kiskereskedelem jövőjét érintő hipotézisek leginkább az online térben való vásárlásra épülnek, azonban a fizikai üzletek is készülnek újabb ötletekkel, melyek közül több is beépülhet majd a kiskereskedelmi egységek működési mechanizmusaiba.  

 

Innovációs megoldások  

A Marks & Spencer (M&S) egy prémium minőséget képviselő áruház, mely választékának többsége sajátmárkás. Már ez a kettősség is koncepciójának különlegességét mutatja. Ez a bolt sem tökéletes, azonban elismerésre méltó a sok-sok okos ötlet, a régi és új ötvözete, mely mind vevőcentrikus módon van megvalósítva. 

 

Különleges szemléletmód  

A Marks & Spencer hálózata azt vallja, hogy rendkívül fontos, hogy amint belépnek a vásárlók egy üzletbe, ne rögtön az ár üzenetekkel találják szembe magukat, mert akkor azonnal át is állnak akciókereső, spórolós üzemmódban. Sokkal jelentősebb a kínált áru minőségének, értékének kihangsúlyozása, színek, illatok vagy akár ízek segítségével. 

A táblák mellett az üzenetek is jelentős szerepet játszanak, az árak kivetítése helyett a termékek felhasználási javaslatait, típusait ajánlott megjeleníteni, hiszen mindez kívánatosabbá teheti az árut, így vásárlásra késztetve az érdeklődőket. Ugyanez elmondható az inspiratív, együttes kihelyezésekre is, melyek ugyancsak a vásárlásra ösztönzést hivatottak szolgálni. 

 

 

Fenttarthatóság fontossága  

Több iparágban kulcsfontosságú szerepet képvisel a fenntarthatóság, mely alól a kereskedelem sem kivétel. A fenntartható működést segíti elő többek közt a csomagolásmentes termékek kínálata, az ömlesztett önkiszolgáló tartályok használata, saját tartós csomagolásban vagy a bolt által biztosított papírzacskóban. Több üzletben újrahasznosító gyűjtőhelyek is kihelyezésre kerülnek, ahova az otthon már nem használható csomagolóanyagokat tehetik be a vásárlók. 

 

  

Tisztán látszik, hogy az igények kielégítése továbbra is elengedhetetlen a kiskereskedelmi ágazat minden szereplője számára. Evégett itt az idő, hogy az élelmiszer kiskereskedelmek és a gyártók is sokkal több innovatív, vevőközpontú újdonságot próbáljanak ki, hiszen itt már nem elég néhány új képernyőt kihelyezni vagy még több árkommunikációt használni, hanem valóban meg kell nyerni, be kell vonni a vásárlókat, a fizikai vásárlás hagyományának megtartása érdekében. 

 

A poszt, az Euromonitor International- What’s New In Retail: Emerging Global Concepts, valamint, a Trade magazin, Vevőközpontú megoldások, a kereskedelem jövője című írását felhasználva készült. 

 

Források

Euromonitor International - What’s New In Retail: Emerging Global Concepts 

Trade Magazin - Vevőközpontú megoldások, a kereskedelem jövője