A magyar lakosság sportfogyasztási szokásai

2020. március 11. 14:34

A magyaroknak mindössze csak nagyjából az ötöde sportol rendszeresen, akik közül a legtöbben valamilyen konditermi sportokat űznek, derül ki a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának sportfogyasztási kutatásából.

Az EFOP-3.6.2-16-2017-003-as projekt keretében a Dr. Törőcsik Mária vezette sportfogyasztási kutatócsoport széles körben vizsgálta a magyar lakosság sportfogyasztási szokásait egy reprezentatív 2.000 fős személyes megkérdezés segítségével. A 2018 májusában lefolytatott megkérdezés eredményeiből kiderült, hogy a hazai lakosság saját bevallása szerint mindössze 22%-a sportol rendszeresen, ami elmarad a nyugat-európai átlagtól. A legtöbben konditermi sportokat űznek vagy futnak, míg a labdarúgás a harmadik legtöbbek által űzött sport. Ezt követi szorosan a kerékpározás és az úszás. A férfiak és a budapestiek nagyobb arányban sportolnak, mint a nők és azok, akik nem fővárosiak.  

A kutatásból kiderült az is, hogy a 30 évnél fiatalabbak nagyobb arányban sportolnak, mint a náluk idősebbek, ami önmagában nem meglepő. Az viszont már sokkal érdekesebb, hogy a náluk idősebb generációk esetén a nemsportolás oka részben kulturális okokra vezethető vissza. A középgenerációsok és az idősgenerációsok nem azért nem sportolnak nagy arányban, mert már abbahagyták volna azt, hanem soha nem is sportoltak. Közülük pedig sokan gondolják, hogy a sportolás inkább fiataloknak való, így már bele sem akarnak kezdeni, annak ellenére, hogy sokaknak lenne erre lehetősége.

Az emberek alapvetően pozitívan vélekednek a sportról, sokan érdeklődnek iránta, de az egyes sportágak népszerűsége jelentős különbségeket mutat. Sorrendben a legtöbben a labdarúgás, az úszás, a kézilabda, az autósport és a vízilabda iránt érdeklődnek, amit a futás, a konditermi sportok és a kosárlabda követ. A magyarok 26,4%-a szurkol valamilyen sportcsapatnak, 12,2%-a pedig egyéni sportolónak. Érdekes, hogy a teljes arányt tekintve nem jelenik meg különbség nemek és generációk között se a sportcsapatoknak, se az egyéni sportolóknak való szurkolás esetén. Természetesen ez már nem minden esetben igaz, ha az eredményeket lebontjuk a konkrét csapatok és sportolók szurkolóinak szintjére. Az emberek többsége sporthírekről továbbra is televízióból tájékozódik, ami mögött a második legnépszerűbb a közösségi média, amit a különböző weboldalak követnek. A nyomtatott sajtó visszaszorult, igaz a lakosság 13,4%-a még így is használja ezt a felületet, hogy sporthírekről olvashasson.

A kutatók vizsgálták a magyarok sporthoz kapcsolódó költéseit is. A vizsgált 13 termék és szolgáltatás kategória közül a legtöbben sportcipőt (a lakosság 34,4%-a) és sportruházatot (a lakosság 27,5%-a) vásárolnak. Sokan költenek sportrendezvények látogatására (a lakosság 10,8%-a) és sportklub vagy konditerem tagdíjra és bérletre (a lakosság 10,7%-a) is. A kutatók kiderítették azt is, hogy átlagosan évente mennyit költenek az emberek a sporthoz kapcsolódó termékekre és szolgáltatásokra. Sportcipőre azok, akik vásárolnak ilyet átlagosan 27.177 Ft-ot, míg sportruházatra 27.803 Ft-ot áldoznak egy évben. Sportklub vagy konditerem tagdíjra és bérletre ennél átlagosan jóval többet, 50.271 Ft-ot költenek, míg sportrendezvények látogatására kevesebbet átlagosan 2.1340 Ft-ot. Ugyan nagyon kevesen, a lakosság mindössze 0,7%-a veszi igénybe valamilyen személyi edzők szolgáltatásait, ők viszont a vizsgált termékkategóriák közül átlagosan a legtöbbet hajlandók erre áldozni átlagosan 74.099 Ft-ot évente.

A magyarok sportfogyasztási szokásait részletesen bemutató alaptanulmány elérhető a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar weboldalán.

Kapcsolódó Híreink

Egyedüliként az országban: A PTE KTK két EFMD akkreditációval is büszkélkedhet

A Közgazdaságtudományi Kar újabb jelentős nemzetközi eredményt könyvelhet el megerősítve ezzel pozícióját, hírnevét..

MATEMATIKA és TÖRTÉNELEM emelt szintű szóbeli érettségi felkészítő 2025

Matematika és történelem szóbeli érettségi felkészítő tanfolyam indul Karunkon. Célja, hogy az idén érettségizők egy kis..

iExpo 2024

A PTE szintű iExpo-n 8 kar 78 csapatának közel 250 hallgatója és 40 vállalat közel 80 szakértője töltötte meg az..

Fenntartható GDP - Kihívások című szakmai rendezvényére

Érdekel miként kell változnia a Közgazdaságtudománynak a fenntarthatóság megfelelő nyomon követéséhez? Szeretettel..

Lezajlott a 37. OTDK-ra kvalifikáló harmadik kari forduló.

2024. november 29-én lezajlott a 2025-ben Miskolcon rendezendő 37. OTDK-ra kvalifikáló harmadik kari forduló. A..

HMEP ösztöndíj

Már lehet jelentkezni a HMEP-SLU Graduate Business Scholarship ösztöndíjra. Egy magyar állampolgárságú pályázó kaphat..

Novemberi nyílt napunk képekben

A november 22-ei nyílt napunkon hatalmas érdeklődés volt képzéseink iránt, több mint 500 felvételizőt köszönthettünk..

Publikációs összefoglaló - 2024. III. negyedév

Elkészült a 2024-es év harmadik negyedévét feldolgozó publikációs összesítő.