Innovatív módszerek

innovatív módszerek

 

 

A technológia fejlődése és a digitalizáció számos új kutatási forma megjelenését eredményezte az alkalmazott marketingkutatás piacán . Ezekkel az innovatív technikákkal lehetőségünk nyílik a fogyasztók megismerésére új, eddig nem látott aspektusokból, az adatfeldolgozás pedig egyre hatékonyabbá válik általuk. Az alábbiakban a fő irányvonalakat mutatjuk be röviden.

 

SZEKUNDER ADATELEMZÉS

 

Fórumok, blogok másodelemzése

Online fórumokon, blogokon, értékelő oldalakon jelen lévő tartalmak másodelemzésével áttekintést kaphatunk a célcsoportokról, az őket érintő témákról, márkákról és tapasztalataikról. Másodelemzésről van szó, tehát nem vizsgáljuk mélyen és részletesen az adott témát. Kiegészíthetjük vele a kutatást, vagy egyfajta kiindulópontnak is használhatjuk.

 

Közösségi oldalak, csoportok tartalmainak elemzése

A közösségi felületeken manapság az emberek szívesen osztják meg gondolataikat, véleményüket, tapasztalataikat szöveg, kép és videó formájában. Másodelemzésükkel hasznos információkra tehetünk szert, támogathatjuk kutatásunkat.

 

Social Media Listening

A Social Media Listening online tartalmak mesterséges intelligenciával való elemzését jelenti, azaz a nyilvános bejegyzéseket közel emberi pontosságú algoritmus segítségével dolgozzák fel. A módszer jól használható felhasználói elégedettség, márkaismertség, márkamegítélés vagy felhasználói véleményváltozások mérésére és nyomon követésére. Általában kiegészítő jelleggel alkalmazzák, de pozitív példa a magyar fejlesztésű Neticle, melynek professzionális szoftvereivel értékes kutatási eredményeket kínál ügyfelei számára. Jó példa erre a Tenkes Borvidék Kft. kommunikációját támogató kutatásunk

 

Keresési adatok elemzése

A Google-ben naponta 7 milliárd keresés történik átlagosan, amelyből információkat nyerhetünk a felhasználókról, például keresési adatok és témakörök. Segítségünkre lehet a Google Trends is, amely a keresési adataiból részletes tanulmányt oszt meg ingyenesen.

 

ONLINE KVANTITATÍV MEGKÉRDEZÉSEK

 

Online kérdőíves megkérdezés

Az online kvantitatív technikák alkalmazása eddig is az egyik legnépszerűbb piackutatási megoldás volt, de fejlődés itt is érzékelhető. Ma már nem csak az egyszerűségre, de a sokszínűségre, a speciális funkciók beépítésére koncentrálnak a fejlesztők, hiszen óriási a verseny. Online kérdőíves megkérdezést elsősorban a fogyasztói magatartás vizsgálatában alkalmazunk, ahogyan tettük ezt a 2020-as fogyasztásváltozás kutatásunkban. 

 

Mobilkutatás, gamification

Az okostelefonok elterjedésének természetes velejárója, hogy a kutatási módszerek is optimalizálódtak a mobileszközökre. Kérdőíveken kívül megfigyeléses vizsgálatokra is alkalmas lehet a mobiltelefon, például integrált szemkamerás vagy netnográfiai kutatásokra.

 

ONLINE KVALITATÍV MEGOLDÁSOK

 

Netnográfia

Netnográfiai kutatások során a fogyasztók által online hagyott nyomok, tartalmak megfigyelése történik. A klasszikus értelemben vett etnográfiai közelítéssel a fogyasztáshoz kapcsolódó egyéb körülményeket, összefüggéseket igyekeznek feltárni azáltal, hogy megfigyelik a célcsoporttagok online magatartását, kommunikációját. Manapság egyre inkább jellemző, hogy digitális/mobil etnográfiáról beszélünk, amikor a fogyasztó vagy vásárló előre megadott feladatokon keresztül szolgáltat adatokat, például rögzíti vásárlásait.

 

Online közösségek (MROC) és kutatási fórumok

Az online közösségek és a kutatási fórum nagyon hasonlítanak, jellemzően az időbeliségükben és a résztvevők számában térnek el. Lényegük, hogy a válaszadók egy csoportja online válaszol a kutatók kérdéseire, illetve akár egymás hozzászólásaira is. Lehetőség nyílik arra is, hogy a résztvevők feladatokat oldjanak meg, akár egyénileg, akár csoportosan. Ezek a kutatások a pár naptól kezdve több hónapig is tarthatnak. Többek között ezt a módszert is alkalmaztuk a stratégiaalkotást támogató komplex kutatásunk során.

 

MŰSZERES ÉS DIGITÁLIS MEGFIGYELÉSEK

A neuromarketing  műszeres méréseken alapszik, a különböző ingeranyagokra adott kognitív válaszokat vizsgálja. A neuromarketing eszközök segítségével megismerhetjük a tudatalatti motivációkat, preferenciákat és érzéseket. Hagyományos megkérdezési technikákkal egészül ki, így a tudatosult impulzusokat, a döntést befolyásoló tényezőket is vizsgálhatjuk. Legnépszerűbb alkalmazásai

 

Szemkamera (eye tracking)

A szemkamera az agyi aktivitás rögzítése nélkül vizsgálja a kognitív folyamatokat és a viselkedést a szemmozgás detektálásával. A neuromarketing egy egyszerű és költséghatékony alternatíváját nyújtja a kutatók számára. A szemkamerának két típusát különböztetjük meg, melyek viselhető (mobil) vagy rögzített (stabil). A mobil eszközt  alkalmaztuk egy 2019-es szemkamerás in-store kutatásunk során, melyet mélyinterjúkkal egészítettünk ki. 

 

EEG

A neuromarketing kutatások által szintén egyre gyakrabban használt megoldás az elektroenkefalográf (EEG), mely az agyhullámok rögzítésére épül, melyek amplitúdója megfelel bizonyos mentális állapotoknak. Mivel az adatfelvétel a résztvevők fejére rögzített elektródákon keresztül történik, így az EEG egy hordozható kutatási eszközként is alkalmazható.

Felhasználása nem egyszerű, de a gyakorlatban gyakran alkalmazzák együtt olyan más neuromarketing eszközökkel, mint a szemkamera vagy az arcolvasó rendszerek annak érdekében, hogy a döntési mechanizmusokat még részletesebben megismerjék.

 

Arcolvasó rendszer

Az arcolvasó rendszerek adott ingeranyag által kiváltott érzelmi hatásokat mér fel az emberi arc különböző pontjainak és azok mozgásának detektálásával. Legnagyobb előnye, hogy külső eszköz nélkül alkalmazható, hiszen mindössze egy webkamerát és egy erre a célra kifejlesztett szoftvert igényel.

 

Felhasználói viselkedések elemzése

Fejlett szoftverekkel megkérdezéses módszerek nélkül mérhetjük és elemezhetjük a látogató által a weboldalon hagyott nyomokat, mint például a görgetés, a kattintás, különböző interakciók. Elterjedtek a Hotjar, Crazyegg, Mouseflow megoldásai, amelyeknél meghatározott időintervallumban van lehetőség az oldal látogatóinak megfigyelésére. Az effajta elemzések legjellemzőbb outputja a hőtérkép, mely megmutatja a legsűrűbben látogatott vagy éppen a legtöbbet kattintott részeket egy weboldalon.

 

Részletesebben érdekelnek az innovatív módszerek?

Jegyzetünkből még többet megtudhatsz magyar és angol nyelven.